Vi hör ofta när och hur man gör branding. Det är avgörande att ha en unik företagsidentitet som kommer att skilja produkten eller tjänsten från dussintals liknande där ute.
Däremot får vi inte veta hur och när INTE SKA DO branding. Det visar sig att branding, precis som operation, drivs av en enda regel: gör ingen skada. När det kommer till att skapa eller förändra ett företags ansikte bör du tänka efter två gånger.
För att undvika förvirring när vi bygger en varumärkesstrategi på sociala medier, hittade vi sex dödliga fel i att bygga företagsidentitet. Läs och undvik.
Misstag #1 – Branding för branding
Innan vi gör någon åtgärd, låt oss gå direkt till jakten: varför behöver du varumärkesbyggande? Viktigast av allt, behöver du branding överhuvudtaget? Med all galenskap som har pågått och skapat en identitet är det lätt att gå vilse i hajpen. Om du svarar på frågan ”varför” är ”för att alla andra gör det”, kanske det är en bra idé att ta en paus.
Hatar att bajsa i festen, men alla företag behöver inte varumärket så mycket. Naturligtvis är grundläggande identitetselement som att designa en logotyp eller skapa ett företag viktiga för alla företag. Men när företagssidan inte är något annat än logotyper och reklammaterial, dödar den varumärkesandan istället för att skapa den, men när du väl har bestämt dig för din logotyp, överväg att använda dessa coola typsnitt för att locka dina kunder.
Du har definitivt sett sådana sidor. Kalla och värdelösa, de ger dig inget annat än ”ytterligare information” om företaget med alla logotyper och broschyrer. När varumärkesmodet precis började, hjälpte sådant innehåll verkligen till att öka statusen (inte för att kunderna någonsin älskade det). Nu är det inte ens nytt eller pretentiöst. Bara väldigt väldigt ledsen.
Ett tips: om du har fastnat i att hitta idéer för SMM-strategi, kolla in berättande essäidéer. Från dessa abstrakta ämnen kan du få verklig inspiration och titta på din produkt och ditt företag i större skala.
Därför, om det finns ett val om att investera i innehåll eller i ännu en omprofilering, överväg verkligen det första alternativet.
Misstag #2 – För många förändringar
Alla framgångsrika varumärken gör rebranding, det är sant. Det som händer efteråt är historia. Vissa företag blir riktigt populära, andra – misslyckas totalt. När designers och marknadsförare ger råd om varumärkesbyte talar de vanligtvis om företag som Apple, designdrivna innovatörer som gör allt för att skapa en övertygande affärsidentitet.
De pratar inte om dåliga misslyckanden när varumärkesbyte nästan dödade produkten och kostade miljoner för företagare.
Låt oss ta Tropicana som exempel.
För att få deras varumärke att se mer naturligt och modernt ut, vände sig Tropicana till vad som först såg ut som en hållbar lösning. Istället för gammaldags boxdesign valde företaget en ljus förpackning som föreställde ett glas apelsinjuice och designades för att visa upp produktens fräschör och rika smak.
Inget verkade fel. Varumärkesexperter började dock misstänka det möjliga misslyckandet, vilket tydde på att den nya designen, även om den såg tilltalande ut, ledde till att varumärkets ansikte förlorades fullständigt. Till en början verkade det som en tillfällig nackdel tills Tropicana stod inför storleken på det pris de fick betala.
Efter omprofilering minskade företagets försäljning med 137 miljoner USD i försäljning mellan 1 januari och 22 februari. Och om man därtill lägger utgifterna för den misslyckade omprofileringen (företagare kallade förmodligen detta olyckliga resursslöseri för en investering men vem kunde veta det?), växer förlusterna ibland.
Hur ser man till att detta inte händer? Regel ett: skynda dig inte med att byta namn. Analysera målgruppens preferenser och marknadsspecifikationer. Regel två: om det inte finns någon indikation på att du behöver byta namn, behöver du troligen inte det.
Misstag #3 – Att glömma sociala medieplattformars detaljer
Antalet reklamkanaler växer, det är säkert. Med en sådan mångfald av sociala medieplattformar är det lätt för marknadsförare och företagsägare att gå vilse i detaljerna för varje tjänst och lägga upp samma innehåll överallt.
Om du publicerar ett inlägg på fem olika plattformar utan visuella ändringar och textförändringar, kommer du bara att tappa räckvidden på dem alla. Om det är en utmaning för ditt företag att upprätthålla aktiva konton på 5-6 webbplatser, välj 1-2 och investera i att skapa originalinnehåll.
Varför är repostering en så dålig idé?
- Olika plattformar svarar mot olika användarbehov. På Twitter kan en publikation fungera även om den inte har några bilder. Bättre använd ingen bild än en dålig. På Instagram svarar dock bilder för 99% av framgången. Även om du arbetar med ett företag vars specialisering inte verkar vara designdrivet (låt oss säga att du skriver uppsatser för pengar, du kan hitta gratis onlinehjälp av https://bid4papers.com/blog/write-my- Uppsatsfri med din uppsats om ämnen som engelska, politisk avhandling, skön- eller facklitteratur, miljöfrågor, biologisk etik, konst, näringsliv eller samhällsvetenskap), men samla kreativa idéer – som inspirerande citatbilder.
- På Instagram och Twitter fungerar hashtags perfekt. På Facebook ser de löjliga ut.
- En annan målgrupp. LinkedIn och Instagram har en extremt olika målgrupp och att skapa ett mediokert innehåll innebär att förlora båda.
- När du arbetar med varumärkesidentiteten, ta hänsyn till grundläggande krav som plattformarnas krav på bildstorlek och videolängd.
Misstag #4 – Försöker för många alternativ
Det vanliga marknadsförarens svar ”Prova olika stilar och se vad som fungerar bäst” är förbjudet. Du kan experimentera med ditt team och fokusgrupp, men så fort identiteten publiceras är det ett slutgiltigt val. Det värsta du kan göra är att publicera ett knytnävsbyggt varumärkespaket bara för att ändra det på en vecka.
Nyckeln till varumärkesframgång är dess minnesbarhet. När det finns hundratals varumärken där ute är det redan svårt nog att ha ditt företags färger och logotyper i åtanke, och med regelbundna förändringar blir det totalt omöjligt.
Hur väljer man det bästa alternativet för varumärkesidentitet?
Att skapa ett bra varumärkespaket är bara halva vägen. Vad sägs om att välja den där stilen, bland fem eller tio coola alternativ? Använd de resurser du har till hands, vilket innebär:
- Fråga alla dina anställda, familjemedlemmar, vänner och viktigast av allt – tidigare eller nuvarande kunder som i huvudsak representerar din målgrupp.
- Gör en karta med alla alternativ och definiera fördelar och nackdelar med varje alternativ. Låt det logiska kliva in.
- Gå till ett slumpmässigt alternativ. Slå ett mynt, välj ett slumpmässigt nummer – välj bara något.
Misstag #5 – Ignorera mål
Vi har redan diskuterat varför det är en dålig idé att göra varumärken bara för sin skull. Låt oss nu prata om hur det egentligen borde göras.
Varumärke kräver investeringar, det är uppenbart. När det gäller att spendera någon form av resurser, förstå dina motiv och mål. Här är en checklista som gör det enklare:
- Har du haft en varumärkesidentitet tidigare?
- Har du hört talas om nödvändigheten av att skapa/byta varumärke från kunder?
- Om du hade en varumärkesidentitet tidigare, varför ändra den?
- Vem är din målgrupp? Vilka är trafikförvärvskanalerna?
- Hur är ditt varumärkesalternativ kopplat till företagets specialisering?
- Har du en positionering för just det varumärket? (Ett tips: varumärket bör tydligt representera den unika fördelen med din produkt)
- Har du testat varumärkessatsen på en fokusgrupp?
- Vilka är de viktigaste sociala medieplattformarna för ditt företag?
När du har svarat på dessa frågor är det mycket lättare för dig att förstå i vilka riktningar du går och vad är det du vill uppnå.
Kom ihåg att varumärkesbyggande bara är ett sätt att uppnå ett mål – inte ett mål i sig. Oavsett om det gäller produktförpackningar eller marknadsföring i sociala medier, förvänta dig inte att en ny identitet ger resultat omedelbart. Det fungerar bara i kombination med smart innehållsstrategi och noggrann riskbedömning.
Utgiven i samarbete med PapersOwl.com