Social proof är ett kraftfullt och användbart verktyg inom e-handel. Det kan hjälpa till att utöka din publik, etablera ditt varumärke som ett pålitligt företag, och viktigast av allt, öka dina konverteringsfrekvenser genom att påverka kundernas köpbeslut.
Socialt bevis: Vitalare än någonsin.
Enligt ny forskning kommer 98 % av kunderna att läsa produktrecensioner innan de köper. Dessutom använder 21 % av kunderna internet dagligen för att undersöka lokala företag. 35 % av köparna gjorde det varje vecka. Faktum är att endast 1 % av köparna aldrig letar efter sociala bevis när de undersöker lokala företag.
Även om de flesta entreprenörer inser värdet av socialt bevis, är de ofta osäkra på hur de ska tillämpas i e-handel. Dessa strategier kan hjälpa dig att göra konsumentfeedback till en drivande faktor för din butiks framgång.
1. Använd bildmaterial för att lyfta fram kundrecensioner
För att visa kundrekommendationer på din e-handelswebbplats måste du först locka din publiks uppmärksamhet. Och vilken bättre metod än att använda en visuell presentation? Den mänskliga hjärnan kan utvärdera bilder och tilldela dem mening på så lite som 13 millisekunder.
Därför, om du kan visa sociala bevis på din webbplats med skärmdumpar, fotografier eller videor, bör du.
2. Förbättra ditt sociala bevis
Att göra din e-handelssidas sociala bevis mer engagerande är en annan underbar metod för att locka användare. Videor är ett bra sätt att kommunicera personliga berättelser. Klientgjorda videor är en utmärkt metod för att visa potentiella kunder vad de kan förvänta sig av ditt varumärkes erbjudanden.
Du kan använda liveuppdateringar på Shopifys e-handelssajter för att krydda sociala bevis.
3. Fråga experter om råd
Visuell presentation och smarta metoder kan hjälpa dig att maximera socialt bevis i e-handel. Men de kommer inte alltid att ge dig de fördelar du behöver för att sticka ut. Detta gäller särskilt i en bransch med låg förtroende som mode eller wellness.
Experter inom ditt område kanske kan hjälpa dig att övertyga potentiella kunder om att ditt företag kommer att hålla vad de lovar. Det är sant att vissa potentiella kunder kan vara tveksamma till att prova nya produkter. Därför är det klokt att använda sociala bevis från en erkänd professionell eller influencer.
Detta är en fantastisk metod för att bygga konsumenternas förtroende. Men om det inte är möjligt att hitta en branschinsider för att stödja din produkt, kan du fortfarande utnyttja någons auktoritet för att skapa varumärkesförtroende. Att få betyg och förtroendemärken från tredje part är ett bra sätt att göra det.
4. Var öppen med dina kunder.
Till exempel har alltför många onlineföretag missbrukat kundrekommendationer tidigare. Amazon påstår sig ha raderat 200 miljoner misstänkta bedrägliga recensioner under 2020. CMA hittade också över 16 000 Facebook- och Instagram-grupper där marknadsförare betalade för falska recensioner.
Om du driver ett e-handelsföretag och fortfarande försöker slå igenom på en konkurrensutsatt marknad är den utbredda misstron från falska recensioner ett allvarligt problem. När allt kommer omkring, hur kan kunderna se om de sociala bevisen på din webbplats är äkta?
Det finns några sätt att validera det sociala beviset på din hemsida. Du kan till exempel identifiera ”verifierade köpare” i dina recensioner. Det betyder att varje recension innehåller ett profilfoto, ett namn, ett förtroendemärke och information om de köpta varorna.
5. Öka socialt bevis med marknadsföringskampanjer
Glöm inte att det inte alltid är lätt att få folk att lämna en kommentar. Sanningen är att mindre än hälften av konsumenterna kommer att kommentera. Med detta i åtanke är det rimligt att dra slutsatsen att att få kundbetyg är det första steget för att fullt ut utnyttja deras kraft.
Skapa därför en automatisk e-postkampanj för att göra detta. Skapa dessutom ett uppföljande e-postmeddelande som ber kunder att lämna recensioner och schemalägga det att gå ut några dagar efter att de fått sina produkter.
Använd vidare sociala medier för att engagera sig med befintliga konsumenter och uppmana dem att bli varumärkesambassadörer. Om du säljer saker som visas utmärkt i bilder och videor bör du uppmuntra dina kunder att skicka in sitt eget innehåll.
Dessutom kan du uppmuntra köpare att tagga dig i inlägg på sociala medier. Skapa hashtags som användare kan använda på fotografier av dina varor. Dessutom kan du hålla tävlingar där folk måste skicka in ett omdöme för att vinna en gåva. Du ringer. Men var säker, resultatet kommer att bli fantastiskt.
Slutsatser
Att använda social proof kan hjälpa din e-handel att sticka ut. Det räcker inte längre att bara ge recensioner eller betyg. Därför, 2022, för att maximera sociala bevis på dina distributionskanaler, kom ihåg att:
- Gör dina vittnesmål estetiskt tilltalande.
- Använd professionella råd, rekommendationer från tredje part och mediareferenser.
- Visa att dina produktrecensioner är äkta.
- Uppmuntra kunder att bli varumärkesambassadörer.
Detta kommer inte att vara en snabb process. Det kommer inte heller, ärligt talat, någonsin att ta slut. Du kan dock lita på att dina ansträngningar kommer att belönas. Detta gäller särskilt nu när så många näthandlare läser recensioner.
Bildkredit: Picjumbo.com; Pexels; Tack!