Företag som inte kan växa med sin kundbas har en övre gräns för hur mycket intäkter de genererar. Medan de som kan anpassa sig till ökande krav kan nå oändliga höjder. Oavsett om du funderar på att starta ett onlineföretag, eller om du försöker ta reda på hur du kan ta ditt till nästa nivå, gör en skalbarhetsanalys. En skalbarhetsanalys hjälper till att avgöra hur livskraftig din affärsmodell kommer att vara i det långa loppet, men om du inte har börjat än är det här bästa online affärsmöjlighet du kommer att stöta på, så överväg att kolla in det.
Här är fem egenskaper hos en skalbar onlineverksamhet.
1. Sund kund-förvärvskostnadsförhållande
Varje kund du får kostar en viss summa att skaffa, även om kostnaden är indirekt. Du kan till exempel spendera pengar på onlineannonser för att locka nya kunder till din webbplats. Dela kostnaden för kampanjen med värdet av nya kunder som den ger dig för att få kundförvärvskostnaden (CAC).
Det idealiska CAC-förhållandet är 3:1, vilket innebär att värdet på dina kunder bör vara tre gånger kostnaden för att skaffa dem. Om du spenderar 1 USD per kund och tjänar bara 2 USD per försäljning, är dina vinstmarginaler för små. För att förbättra marginalen, minska det belopp du spenderar per kund eller höj dina priser för att realisera tillväxt. Idag har inflytandet från sociala medier och sökmarknadsföring gjort det möjligt för onlineföretag att få in kunder till lägre kostnader. Den här typen av tillvägagångssätt kan förbättra ditt CAC-förhållande.
2. Mycket automatiserade system
Tekniken har kraften att minska utgifterna, öka produktiviteten och minimera riskerna. Oavsett om du automatiserar frakt, banktjänster, inlägg på sociala medier eller säljföremål, gör steget mot automatisering dig att spara tid – och, som de säger, tid är pengar. Om du till exempel automatiserar genereringen av potentiella kunder och pressar potentiella kunder ner i en försäljningstratt, hindrar du dig från att slösa energi på potentiella kunder som sannolikt inte kommer att köpas. Istället låter automatisering dig samla fler legitima kundmöjligheter.
Automatisering kan komma i många former och kan vara så enkelt som att välja ett mer automatiserat telefonsystem. Börja med grunderna, men tänk på att företag som genomgår en fullständig digital transformation är mer rustade för att växa i snabbare takt.
3. Företagstjänster som kan växa med ditt företag
Du behöver ett antal tjänster för att driva din onlineverksamhet, inte minst dina internet- och telefontjänster. Se till att engagera dig med imminentbusiness.comde kan hantera kraven från att betjäna kunder (och anställda) med högre volym. Tillförlitlighet och flexibilitet är avgörande för att skala en onlineverksamhet – avbrott eller bandbreddsproblem leder till förlorad försäljning och missnöjda kunder.
4. Lojala kunder
Vilket för oss till vår nästa nyckelfaktor: dina kunder. En av de mest förbisedda men ändå mest kraftfulla aspekterna av att växa ett företag är att behålla kunder. Enligt Adobe skapas enorma 40 procent av en e-handelsbutiks intäkter av endast 8 procent av dess kunder. Merförsäljning är uppskattningsvis 20 till 35 procent mer kostnadseffektivt än att hitta en ny kund. En vanlig kund som kommer tillbaka vecka efter vecka är mer värdefull än en helt ny kund, med sina förstagångscertifikat. Om ditt företag har hög kundbehållning kan det skalas enklare – du kan fokusera på att generera potentiella kunder med en stadig, pålitlig bas att bygga på.
5. Anpassningsförmåga
Låt oss inse det – småföretagare måste vara skrapiga. Du måste hålla dig på tårna och utnyttja varje intjänad dollar. Detta innebär att ständigt bedöma och omvärdera var pengar spenderas, hur man sänker kostnaderna, hur man tar in och behåller kunder, och till och med vilka produkter och tjänster du erbjuder. När du snabbt kan svänga och svara på trenderna på marknaden håller du ditt företag igång. Att till exempel vara låst till ett långsiktigt hyres- eller tillverkningskontrakt kan begränsa din förmåga att växa.
Om ditt onlineföretag har dessa egenskaper, grattis – du är väl redo att skala ditt företag för att bredda din räckvidd och nå nya höjder! Om du kämpar med din skalbarhetsstrategi, arbeta mot dessa ideal och se efter resultaten.
Författad av:
Patrick Hearn är en Atlanta-baserad teknikskribent för Comcast Business som också driver ett eget litet företag. När han inte letar efter den senaste affärslösningen kan han hittas på det senaste kaféet och prova den senaste upphällningen.