Ditt företag använder e-post. Liksom hundratals och tusentals av dina konkurrenter. Så, hur kan dina e-postmarknadsföringsinsatser stå över deras? Allt handlar om vem du har valt att styra ditt skepp – ja, vi pratar om en e-postmarknadsföringsbyrå. E-post har mycket att ge, men för att utvinna det effektivt måste du samarbeta med rätt e-postmarknadsföringsbyrå. Med massor av alternativ på marknaden är det allt annat än ett enkelt val att göra. Men vad händer om du redan använder en viss byrås tjänster? I så fall måste du utvärdera om du får rätt valuta för pengarna. Och det är precis vad den här artikeln syftar till att hjälpa dig med.
Skulle din byrå underprestera, kommer du definitivt att observera de fem tecknen vi har listat idag. Läs vidare för att se om någon av dem verkar bekant.
1. Dina målgruppsengagemang minskar
Tänk på att miljontals e-postmeddelanden bombarderar din målgrupp dagligen. För att få deras uppmärksamhet måste designen och innehållet i dina e-postmeddelanden vara förstklassiga. Innehålls- och designtrender är extremt dynamiska inom e-postmarknadsföringslandskapet. Om kampanjerna som utformats av din e-postmarknadsföringsbyrå misslyckas med att göra en inventering av dem, kommer du upptäcka att engagemanget hos dina tittare sjunker stadigt.
För att förhindra detta, se till att din byrå implementerar följande bästa praxis.
På innehållsfronten:
- Din e-postkopia ska alltid vara kortfattad. Ju kortare ditt exemplar är, desto större är chansen att bli läst av dina prenumeranter. Kom ihåg att folk alltid uppskattar e-postmeddelanden som snabbt kommer till saken. Konstruera dessutom alltid din kopia med korta och enkla meningar. Detta kommer att förbättra klarheten och den allmänna läsbarheten för din kopia. Viktigast av allt är att detta också är idealiskt ur e-posttillgänglighetssynpunkt. Prenumeranter som använder hjälpmedel som skärmläsare har alltid lättare att engagera sig i en kort kopia med skarpa meningar.
- Var uppmärksam på ditt ordval. För att ditt e-postmeddelande ska tolkas effektivt måste det vara tillgängligt i första hand. Skriv dina e-postmeddelanden så att ett brett spektrum av din publik kan förstå dem. Lägg dem i en lexikal labyrint, och de kommer inte att spara tid på att studsa från din e-post.
- Håll dig borta från jargong. Denna punkt är främst inriktad på varumärken som verkar inom B2B- och SaaS-området. Vi förstår att du hanterar komplexa produkter, för att förklara vilka som ibland är nödvändiga att använda några tekniska termer. Och det är helt okej. Det vi vill att du ska undvika är att skriva dina e-postmeddelanden på ett språk som passar till exempel ett vitbok. Detta kommer allvarligt att försämra deras läsbarhet. Med dina e-postmeddelanden vill du driva försäljning, eller hur? För det måste du göra dina produkter så tillgängliga som möjligt för dina läsare.
- Gör din kopia kundcentrerad. Att tala om för dina tittare hur din produkt rankas i ”n” mätvärden kommer inte att fånga deras ögonglober. Den typen av information är helt irrelevant för dem. För att säkra deras uppmärksamhet måste du istället tydligt illustrera hur ditt erbjudande passar perfekt för deras smärtpunkter. Gå faktiskt ett steg före och diskutera alla olika sätt på vilka de kan få ut det mesta av det.
- Göra det personligt. I denna tid av överbelastning av e-post är det bara de kopior som försöker skapa en 1-mot-1-dialog med sina läsare som lyckas skapa engagemang. Att skriva dina kopior i andra person är en utmärkt taktik för att skapa en personlig kontakt med din publik. Dessutom gör detta också att din kopias ton verkar konverserande.
- Lämna ingen sten ovänd när du skapar dina ämnesrader. De är de första sakerna som mottagarna märker av dina e-postmeddelanden. Om de inte är tillräckligt övertygande kan din publik inte ens övertygas om att öppna dina e-postmeddelanden, än mindre interagera. När nästan 85 % av människor använder smartphones för att komma åt sina inkorgar, har det nu blivit mycket viktigt för marknadsförare att optimera sina ämnesrader för mobil visning. Populär konsensus föreslår 25-30 tecken för att vara den optimala ämnesradens längd.
- Anpassa din kopia. Förstå behoven, preferenserna och köpmönstren för varje prenumerant på din kontaktlista och adressera detsamma i dina e-postmeddelanden. Detta kommer att göra en värld av nytta för ditt engagemang och din konverteringsfrekvens.
Här är några exempel på e-postmeddelanden som verkligen träffar tjuren med sin kopia.
På designfronten:
- Sträva alltid efter en visuellt stilren layout. Att behålla flera element i din e-post är bra så länge du kan ordna dem på ett sätt så att ingens unika överklagande äventyras. Det bästa sättet att göra detta är att se till att varje element har gott om vitt utrymme runt sig.
- Använd en magnetisk visuell komponent för din hjältesektion – det kan vara ett högkvalitativt foto, en animerad GIF, en film eller en illustration. Det är det första som hälsar läsaren när de öppnar mejlet. Om det är attraktivt kommer det definitivt att uppmuntra dem att scrolla ner och kolla in resten av e-postmeddelandet.
- Var medveten om kontrasten mellan din bakgrund och förgrundselement. Om det inte är lämpligt kommer det att bli otillgängligt för personer med synnedsättning. Lita inte på manuell bedömning när du tar det här samtalet. Ta hjälp av verktyg som Contrast Finder, Coolors, Contrast Ratio, Monsido och liknande.
- Använd inte olika typer av typsnitt i din e-post. Det kan i slutändan se ganska visuellt skärande ut. Om möjligt, håll dig till ett typsnitt för dina rubriker och underrubriker och ett annat för brödtexten. På så sätt kommer också en viss grad av enhetlighet att upprätthållas.
- Designa dina mallar i en layout med en kolumn. Detta kommer att hjälpa dig att göra dem mobilvänliga samt upprätthålla en logisk läsordning.
Ta en titt på dessa fantastiska mallar för att få dina kreativa safter att flöda.
2. Din e-postleverans är nere i soptippen
Föreställ dig att slå samman dina dagar och nätter för att skapa dina kampanjer, bara för att upptäcka att de inte ens hamnar i dina prenumeranters inkorgar. Låter skrämmande, eller hur? Tja, det är precis därför e-postleverans är bland de högsta prioriteringarna för varje byrå där ute. Men om din inte gör sitt jobb ordentligt, kommer du att upptäcka att många av dina e-postmeddelanden studsar från mottagarens inkorgar, vilket försämrar prestandan för dina kampanjer i processen.
Så, vilka eventuella förbiseenden från din byrå kan kosta dig en sund leveranshastighet? Ta en titt.
- Att inte skapa ett ordentligt opt-in-system. Lägg alltid till nya prenumeranter till din kontaktlista genom en enkel eller dubbel opt-in process. På så sätt vet du att du har ditt samtycke innan du skickar dem.
- Ignorera hygienen i din e-postlista. När du utökar din e-postlista kommer du oundvikligen att samla några inaktiva och vilande kontakter över tiden. Det är viktigt att sålla bort sådana kontakter, för att fortsätta att maila dem kommer att påverka både din leveransbarhet och avsändarens rykte.
- Det gick inte att autentisera din e-postdomän. För att förhindra att du faller offer för e-postförfalskning måste din byrå aktivera Domain Keys Identified Mail (DKIM) och Sender Policy Framework (SPF).
- Att inte värma upp IP-adressen innan e-post levereras i bulk. Det räcker helt enkelt inte att skapa en dedikerad IP för dina marknadsföringskampanjer. Du måste också värma upp den för att säkerställa att du inte hamnar på fel sida av ISP:er (Internet Service Providers).
3. Din prestation mäts inte på rätt sätt
Att genomföra en e-postkampanj är inte slutet på raden. Lika viktigt är att övervaka hur dina prenumeranter svarar på det. För att göra det måste din e-postmarknadsföringsbyrå utarbeta en idiotsäker e-postkampanjrapport. Det måste i sin tur innehålla följande mätvärden.
- Click-through Rate (CTR) – Ett mått på antalet prenumeranter som klickade på dina länkar, CTR hjälper dig att förstå om dina meddelanden inte kan driva dina prenumeranter till handling.
- Konverteringsfrekvens- Konverteringsfrekvensen berättar om antalet prenumeranter som slutförde den åtgärd som önskades av dem när de klickade på din e-postlänk. Det är ett pålitligt mått för att utvärdera avkastningen på dina kampanjer.
- Avvisningsfrekvens – Avvisningsfrekvensen är en indikation på kvaliteten på din e-postlista. Ju fler ogiltiga kontakter på den, desto högre blir din avvisningsfrekvens.
- Avsluta prenumerationsfrekvens – En ökning av din prenumerationsfrekvens som illustrerar antalet mottagare som avslutat prenumerationen på dina e-postmeddelanden är ett pressande tecken för att förnya din befintliga e-postmarknadsföringsstrategi.
- Listtillväxthastighet – Detta mått hjälper byråer att förstå effektiviteten i deras leadgenereringskampanjer.
Om din byrås kampanjrapport inte har ovanstående mätvärden kommer det att bli extremt svårt att identifiera och åtgärda gropen i dina planer.
4. Du får nya potentiella kunder i en noggrant långsam takt
Att skaffa nya kunder är avgörande för ett företags försörjning och tillväxt. För att göra det tar de hjälp av registrerings- eller opt-in-formulär. Men om din e-postmarknadsföringsbyrå misslyckas med att kurera det ordentligt, kommer det att bli en herkulisk uppgift att lägga till nya kontakter till din e-postlista.
Här är några saker som byråer bör tänka på när de utformar e-postregistreringsformulär.
- Skriv en fängslande rubrik. För att besökare ska kunna fylla i dina registreringsformulär bör de märka det först, eller hur?
- Var tydlig med ditt värdeförslag. Dina besökare måste ha klarhet i vad de får i utbyte mot att dela med sig av sin kontaktinformation.
- Behåll inte för många inmatningsfält. Detta kommer att väcka misstankar hos dina besökare och så småningom avskräcka dem från att fylla i ditt opt-in-formulär.
- Om du planerar att använda ett popup-registreringsformulär, se till att du tar rätt tid. Se till att det inte blinkar på besökarens skärm i samma ögonblick som de landar på din webbplats. Låt formuläret dyka upp först efter att besökaren har ägnat 10 sekunder eller mer åt att bläddra igenom din sida.
5. Dina kundretentionsgrader minskar drastiskt
Automatisering och personalisering spelar en avgörande roll i dagens e-postmarknadsföring. Om din e-postmarknadsföringsbyrå inte är skicklig på att utföra komplexa automatiseringsarbetsflöden och implementera personalisering, kommer dina kampanjer naturligtvis att drabbas.
Nedan listas några skäl där de kan komma till korta.
- För att implementera personalisering effektivt måste man segmentera sin lista i olika segment som ålder, kön, yrke, intressen, plats, tidigare köp, position i försäljningstratten och liknande.
- Känn dina triggers. Ju bättre du är på triggeridentifiering, desto mer relevant blir dina automatiska e-postmeddelanden för dina prenumeranter.
- Håll ditt segmenteringsramverk enkelt. Börja med några grundläggande parametrar och bygg sedan vidare på dem med tiden enligt dina kunders beteenden.
- Var alltid flexibel. Oavsett om det gäller att sätta upp automatiseringsarbetsflöden eller utarbeta segmenteringsstrategier, måste du alltid förbereda dig på att förändra och anpassa det till dina kunders handlingar.
Slår ihop det
Det är självklart att om något av ovanstående tecken ser bekanta ut för dig, diskutera kraven med din byrå. Och om det inte heller fungerar, börja leta efter en ny e-postmarknadsföringsbyrå tidigast. Endast en väloljad byrå kan unna dig de extraordinära delikatesserna som denna vintergröna marknadsföringskanal har att erbjuda!