Webbseminarier kommer utan tvekan att vara ett bra komplement till din marknadsföringsarsenal.
När du tänker på det är det i princip som en video om steroider. Förutom att engagera din publik genom ett liveflöde, får du också interagera med dem genom omröstningar, chatt och frågestunder.
Men det bästa med webbseminarier är hur tillgängliga de är som marknadsföringsverktyg – även för små företag med en knapp budget.
Moderna webinarplattformar låter dig hantera allt i en strömlinjeformad instrumentpanel, från att hantera prenumerationer till analyser.
Vad de kan inte dock förvandlar dig på ett magiskt sätt till en effektiv webbinariumvärd.
Det spelar ingen roll om du väljer den mest sofistikerade webbseminariumsplattformen på planeten – du måste fortfarande lära dig hur du kan vara värd för ett webbseminarium på egen hand.
Naturligtvis, vilket bättre sätt att göra det än att titta på fallgroparna som gör webbseminarier till totala katastrofer.
I det här inlägget kommer vi att prata om några av de värsta möjliga misstagen du kan göra när du är värd för ett webinar.
Låt oss dyka direkt in.
1. Inte engagera din publik
Först av allt, misstag webbseminarier för webbsändningar är ett vanligt nybörjarmisstag.
Ett webinar, precis som traditionella seminarier, låter publiken interagera med värden. Å andra sidan har en webbsändning ett enkelriktat flöde av information där tittarna inte har något sätt att kommunicera tillbaka.
Det är en grundläggande skillnad som nya webinarvärdar tenderar att förbise. Som ett resultat går de miste om de enorma fördelarna med att vara värd för ett interaktivt webbseminarium.
Tänk på att värd för ett webbseminarium är ett utmärkt sätt att få värdefulla insikter och feedback från din publik.
Genom att ha en enkel Q&A-session kan du också eliminera varje uns av tvivel som din publik har angående ditt varumärke. Det gör att du kan bevisa din expertis och vinna deras förtroendevotum – vilket gör det lättare att förvandla dem till varma leads eller till och med betalande kunder.
Om tanken på att prata med dussintals, hundratals, eller tusentals av tittare online låter för skrämmande, överväg att bjuda in gästpresentatörer att vara värd för webinariet med dig. Det kan vara personer från samma företag eller populära influencers i din nisch.
Kom bara ihåg att leta efter webbinariepresentatörer som kan tillföra mervärde till webinariets tema och ämne.
Om ditt webbseminarium till exempel handlar om onlinemarknadsföring kan du ha individuella presentatörer för specifika ämnen som SEO, sociala medier och e-postmarknadsföring.
Här är några av verktygen som kan hjälpa dig att hitta influencers för ditt webbseminarium:
- Followerwonk
- Kred
- BuzzSumo
- Twtrland
2. Undvik att presentera dina produkter och tjänster
Medan vissa människor erbjuder webbseminarier på betald prenumeration, använder de flesta dem främst för varumärkesbyggande och marknadsföringsändamål. Oavsett om du gillar det eller inte, är publiken redan väl medveten om detta.
Alla vet att man inte anordnar webbseminarier bara för skojs skull. I så fall kan du lika gärna vara uppriktig och ärlig om dina marknadsföringsmål.
Kom ihåg att så länge du ger värde genom ditt webbinarium; du har all rätt att rekommendera dina produkter och tjänster närhelst de är meningsfulla.
Om du till exempel var värd för ett webbseminarium om hur man startar en onlinekurs från början, presentera dina webbutvecklingstjänster endast som ett tillägg som hjälper dem att nå sina mål snabbare.
Vad du än gör, undvik att placera din produkt eller tjänst som ett obligatoriskt köp. Varje bit av information i webinariet måste komma till nytta eller utan din produkt – såvida inte ditt webbinarium naturligtvis är en produktdemonstration.
Se bara till att uttrycka din tacksamhet ifall de bestämmer sig för att köpa. Säg något som liknar: ”Ditt köp skulle verkligen hjälpa oss och skulle stödja skapandet av fler webbseminarier i framtiden.”