För småföretag och nystartade företag är arbetskostnaderna din överlägset största utgift. Har du funderat på att outsourca dina affärsfunktioner? När allt kommer omkring, du betalar inte bara en anställds lön; du betalar också personalförmåner, arbetslöshetsskatt och arbetsskadeersättning. I allmänhet är den verkliga kostnaden för en anställd 25-40 % mer än hans eller hennes grundlön.
Detta hjälper till att förklara det växande beroendet av outsourcing. Under 2019, ungefär en tredjedel av småföretagen har redan lagt ut någon affärsfunktion på entreprenad, och 52 % planerade att göra det. År 2021 har antalet småföretag som planerar att lägga ut entreprenad ökat till 80 %.
Outsourcing är perfekt för växande företag eftersom det erbjuder extrem flexibilitet, sparar tid och låter dig arbeta med toppexperter utan den höga prislappen. Naturligtvis ska du aldrig lägga ut något som har med din konkurrensfördel att göra. (Om det till exempel är din fantastiska tjänst som skiljer dig åt, skulle du till exempel aldrig vilja lägga ut kundsupport på entreprenad.)
Men det finns vissa kärnfunktioner som varje företag måste hantera – saker som redovisning, juridik, marknadsföring och cybersäkerhet. Vissa företag kan också behöva ta itu med frakt och leverans eller datainmatning – saker som håller ditt företag igång men som inte påverkar din slutprodukt eller tjänst.
Enligt Gregg Landers, chef för tillväxthantering på CBIZ MHM, finns det en få kategorier av uppgifter som är mogna för outsourcing: uppgifter som kräver en hög grad av skicklighet eller specialiserad kunskap och mycket repetitiva uppgifter.
Här är fyra områden du bör överväga att lägga ut på entreprenad för att minska kostnaderna och se bättre resultat:
1. IT-utbildning och certifiering
Om pandemin lärde oss något så var det värdet av en mycket kompetent IT-avdelning. Med många team som fortfarande arbetar på distans måste du se till att din IT-person eller ditt team har den utbildning de behöver. Men att försöka göra det internt är helt enkelt inte kostnadseffektivt. Enligt en undersökning bland yrkesverksamma inom lärandeutveckling tar det i genomsnitt 132 timmar att utveckla en enda timmes onlineinlärningsinnehåll. Det är mer än tre veckors arbete!
Det är därför det är bättre att investera i utbildnings- och certifieringsprogram från tredje part. Att lägga ut din gruppträning på ett företag som t.ex IBEX affärsexperter minskar kostnaderna och säkerställer att ditt team är konsekvent och enhetligt. Du kan välja instruktörsledda kurser eller virtuellt lärande så att individer kan arbeta i sin egen takt.
2. Företagsredovisning
Alla företag som hoppas på det stanna kvar i företag behöver hjälp av en bokhållare, revisor eller båda. Du behöver någon som håller dina register uppdaterade, spårar utgifter, sköter löner, lämnar kvartalsrapporter och gör dina skatter vid årets slut. Att försöka hantera alla dessa uppgifter själv är ett recept på katastrof – eller åtminstone en revision. Du kanske också vill att någon ska göra en djupgående analys av ditt företag eller hjälpa dig med ekonomisk planering, men det betyder inte att du ska anställa en CPA på heltid.
I USA är genomsnittlig grundlön för en revisor är $54,127. Då räknas inte bonusar, sjukvård och andra kostnader som kommer med en tjänsteman. Sedan finns det de dolda kostnaderna för utbildning och ledning för en intern revisor. För de flesta småföretag är det mycket mer kostnadseffektivt att lägga ut denna roll på entreprenad. Du kan använda programvara som Välbehag för löner och betala en licensierad CPA för att göra dina skatter, eller så kan du arbeta med en revisionsbyrå för att hantera alla dessa uppgifter.
3. Utgående försäljning
Om du försöker växa ditt företag snabbt måste du skala ditt säljteam. Problemet är att det är extremt svårt att utveckla en repeterbar försäljningsprocess, hitta rätt talang och träna dem att bli effektiva teammedlemmar. Att anställa aggressivt är också riskabelt – särskilt inom försäljning, som har högsta omsättningshastighet av någon sektor. Det kan vara förödande (både känslomässigt och ekonomiskt) att investera veckor eller månader i träning bara för att se dessa människor lämna.
Ett mer förnuftigt tillvägagångssätt för många företag är att lägga ut vissa säljroller på entreprenad, till exempel utgående försäljning eller affärsutveckling. Utgående försäljning omfattar taktik som kalla samtal eller e-post, gå på mässor och sälja dörr till dörr. Att anlita ett tredjepartsföretag för att göra detta åt dig kommer att ge dig ett stadigt tillflöde av nya potentiella kunder samtidigt som dina interna representanter frigörs för att göra mer värdefullt arbete. Eftersom de känner ditt företag utan och innan, är de bäst lämpade för att utveckla dessa relationer och sluta affärer.
4. Marknadsföring
Marknadsföring är ett brett begrepp för en mycket specialiserad och komplex bransch som förändras varje år. Vilken typ av marknadsföring du bör investera i beror på ditt företag, din budget och din målmarknad.
Till exempel, om du är en onlineåterförsäljare kan du behöva investera i betala-per-klick-annonser, sociala medier, influencer-marknadsföring eller allt ovanstående. Om du är ett tjänstebaserat företag med en lång försäljningscykel kan inkommande marknadsföring vara ditt fokus. Om du är en mamma-och-pop-butik som bara betjänar kunder lokalt, kanske du fokuserar din uppmärksamhet på sökning eller på traditionella mediekanaler.
Den kicker här är att din marknadsföring taktik bör ändras om du inte ser resultat. Att anställa en marknadsperson på heltid är riskabelt eftersom ingen marknadsförare är expert på allt. Om du anställde någon med antagandet att du skulle skapa bussbänkannonser och direktreklam, är den personen sannolikt inte lika effektiv om du flyttar din budget till SEO och betald sökning. Såvida du inte planerar att bygga ut ett helt internt marknadsföringsteam, är det nästan alltid bättre att anlita ett företag som specialiserar sig på vilken taktik du än följer.
När ditt företag växer kan det vara spännande att föreställa dig vad du skulle kunna åstadkomma om du bara hade en teammedlem som är dedikerad till X. Men att lägga ut affärsfunktioner som inte är din kärnkompetens är nästan alltid ett bättre val. Det låter dig arbeta med de bästa proffsen i branschen – utan att betala hela deras årslön. Det betyder också att du kan investera i talanger som kan hjälpa dig att växa din verksamhet snabbare.