Det finns mer att starta ett e-handelsföretag än att ”kasta upp” en webbplats, lägga till några produkter i din butik och köpa trafik.
Detta grundläggande tillvägagångssätt kan generera vissa resultat, men avsaknaden av en definierad plan kommer så småningom att ta ut sin rätt på ditt företag.
Lyckligtvis finns det en mängd olika tekniker och verktyg som kan hjälpa dig att framgångsrikt starta och underhålla en e-handelsverksamhet. Här är fem som förtjänar din uppmärksamhet:
1. Oberlo
Är du intresserad av att lansera en onlinebutik, men bekymrad över att köpa högkvalitativa och prisvärda produkter? Det är här Oberlo kommer in i bilden.
Oberlo är en marknadsplats för att söka efter, jämföra och hitta produkter att sälja online. Det hjälper med andra ord att koppla butiksägare till leverantörer.
Lägg till detta är dess dropshipping-verktyg, som låter dig göra följande:
- Hitta och importera produkter till din onlinebutik, allt med ett enda musklick (Chrome-plugin).
- Sälj saker med vinst.
- Skicka varor direkt från leverantören, vilket innebär att du aldrig behöver röra lager.
- Automatisera många aspekter i din butik, till exempel varuuppfyllelse.
Sedan lanseringen 2015 har Oberlo-handlare sålt mer än 85 miljoner produkter. Bara den siffran bevisar hur kraftfull denna teknik kan vara.
2. Shopify
Letar du efter en onlineplattform för att driva din onlinebutik? Shopify är mer än ditt genomsnittliga e-handelsprogram.
Med den här tekniken till hands får du tillgång till allt du behöver för att sälja online.
Här är några av de många funktioner som har gjort Shopify så populärt bland butiksägare på nätet:
- Inga designkunskaper krävs
- Fullständig anpassning av alla aspekter av din webbutik
- Dashboard för att spåra försäljnings- och tillväxttrender
Med mer än 34 miljarder dollar sålda av butiker som körs på Shopify-plattformen är det lätt att se att detta är ett bra ställe att börja din resa.
Wix eller Shopify? Beslut beslut! När det kommer till en webbplatsbyggare online med e-handelskraft, vilket hörn kommer du att ställa dig på? Det är tydligt att det finns massor av webbbyggare och e-handelsplattformar tillgängliga för dig att välja mellan. Wix vs Shopify för e-handel faller verkligen i denna kategori.
3. Google Analytics
Så här definierar Google sitt Analytics-verktyg:
”Google Analytics Lösningar erbjuder gratis och företagsanalysverktyg för att mäta webbplats, app, digital och offlinedata för att få kundinsikter.”
Kort sagt, detta är ett gratis verktyg som låter dig spåra besökare och få viktiga insikter. Du kan till exempel lära dig:
- Topp trafikkällor
- Vad dina besökare gör när de besöker din webbplats
- Toppenheter och operativsystem
- Mest populära sidorna
Ju mer du vet om din målgrupp desto lättare är det att anpassa din marknadsföringsplan med tanken att öka konverteringar, försäljning och intäkter.
4. Canva
De bästa onlinebutikerna ger en fantastisk kundupplevelse. En stor del av detta är designen av din webbplats, kombinerat med ditt användande av grafik.
Om du letar efter ett sätt att förbättra det övergripande utseendet på din webbplats är Canva ett av de många verktyg du behöver använda.
Det spelar ingen roll vilken typ av grafik du försöker skapa, Canva gör det enkelt – även om du inte har några designkunskaper.
Det finns mer än 10 miljoner människor som använder Canva för att möta alla deras designbehov, varav många är onlinebutiksägare. Från produktbilder till illustrationer i sociala medier, använd Canva som ett sätt att ta din kreativitet till nästa nivå.
Slutsats
Så där har du det. Om du vill starta ett e-handelsföretag med tanken att nå alla dina mål inom en snar framtid, glöm inte bort någon av dessa tekniker. De kan alla göra något speciellt för ditt företag.