Inträde till e-handel har blivit mycket lättare idag. Gratis och billiga nyckelfärdiga plattformar gör det möjligt för handlare att skapa sin egen digitala närvaro och göra affärer snabbt. Men det lägre inträdesbarriären kommer också med ökad konkurrens bland handlarna. För att din e-handelsstart ska blomstra måste du noggrant hantera din ansträngning och slå till medan järnet är varmt. Utnyttja möjligheter och skala upp snabbt när det är möjligt.
Här är fyra sätt du snabbt kan skala upp dina e-handelsinsatser.
1 – Gå över gränserna
Vilket bättre sätt att skala upp än att öppna ditt företag för nya marknader? Om dina produkter eller tjänster är universella, överväg att gå över gränserna. Ett snabbt sätt att kontrollera intresset är att implementera SEO och analyser och titta igenom din webbplats trafikdata för besökare som kommer utanför ditt land. Ofta innebär detta att människor är intresserade av vad du erbjuder. Sök upp dessa besökare och överväg att serva deras territorier.
Tack vare förbättringar i frakt och leverans är det nu enkelt att göra gränsöverskridande handel. Ta reda på vilka betalningsmetoder dina målmarknader föredrar. Varje region skulle ha sina egna preferenser och du kan inte anta att kort är den enda vägen att gå. Till exempel föredrar delar av Europa, särskilt i Skandinavien och sydvästra Europa, att använda sina bankkonton för betalningar medan utvecklingsländer i Asien kräver postförskottsalternativ. Att veta detta är avgörande eftersom otillgängligheten av deras föredragna betalningsmetod är en viktig anledning till att shoppare överger sina kundvagnar.
Enligt Oscar Berglund, vd för det Stockholmsbaserade fintechföretaget Trustly, ”Många shoppare kommer sannolikt att överge sina vagnar om deras föredragna betalningsmetod inte är tillgänglig. Säljare som inte tillåter konsumenten att betala på det sätt han/hon vill förlorar på intäkter.”
I en intervju nyligen sa Berglund att digitaliseringen gör bankverksamheten snabbare.
”Traditionella bankbetalningar kommer att bli snabbare, säkrare och bekvämare. Detta framsteg kommer främst att drivas av bättre och mer användarvänliga metoder för digital autentisering.”
Trustly verkar för närvarande i 29 europeiska länder för att göra det möjligt för handlare att acceptera banköverföringsbetalningar.
Samarbeta med en betalningstjänst för att behandla dessa betalningar åt dig. Att skaffa en betalningsleverantör är också bekvämare eftersom du inte heller behöver oroa dig för att navigera i reglerna i varje målland du vill bedriva verksamhet i.
2 – Skaffa och behålla fler kunder
Förutom att gå över gränserna kan du fokusera på att utöka din kundbas från din nuvarande marknad. Detta innebär att du ökar dina marknadsföringsinsatser. E-handel är sällan ”bygg det och de kommer.” Framgångsrika företag når alltid ut till kunder och uppmuntrar dem att göra affärer.
Det finns flera engagemangskampanjer som du lätt kan starta. Du kan kurera och dela innehåll via dina sociala mediesidor. Du kan starta ett nyhetsbrev och skicka potentiella kunder användbart innehåll om saker relaterade till din produktlinje eller bransch. Du kan till och med skicka ut eller posta kampanjkoder för att uppmuntra dem att köpa.
Men att göra detta manuellt kan ta lite ansträngning så överväg att implementera marknadsföringsautomation. Du kan till och med skapa riktade evenemangsbaserade kampanjer som att uppmana besökare när de lämnar din butik. Du kan till och med skicka ut påminnelser via e-post till användare som överger sina kundvagnar. Du kan utöka din kundbas genom att hålla konverteringen hög.
3 – Förbättra din leveranskedja
En annan sak att förbereda sig på när du skalar upp är att förbättra din leveranskedja. Ofta blir nystartade företag förvirrade när de försöker hänga med efterfrågan när verksamheten oväntat tar fart. Detta kan förhindras om du har ett bra grepp om dina processer.
Ett sätt att förutse efterfrågan är genom analys. Du kan övervaka vilka produkter som bläddras i och köps. Du kan också analysera din kunds beteende på din webbplats. Sådana insikter kan till och med hjälpa dig att optimera din katalog och ditt lager. Du kan bli av med dåligt presterande produkter och fylla på med dina bästsäljare. Du kan till och med överväga att se över din katalog och fokusera på mer exklusiva produkter om siffrorna pekar på en sådan trend.
Att känna till ebb och flödet av dina aktier hjälper också till att se till att du både enkelt kan leverera till dina kunder genom att ha lager till hands och undvika att binda upp dina resurser med extra enheter i ditt lager.
4 – Förbättra kundupplevelsen
Det som i slutändan är nyckeln till framgång inom e-handel är att ge dina kunder en problemfri upplevelse. Detta har blivit desto mer avgörande, särskilt nu när e-handel har gått över till mobil. BI Intelligence förutspår att mobilhandel kommer att stå för 45 procent av e-handeln till 2020, så du skulle göra bra ifrån dig att optimera din webbplats för mobil.
Bortsett från att göra en mobilvänlig webbplats, överväg att skapa en dedikerad mobilapp eftersom den ger en snabbare upplevelse för dina användare. Tillämpa de bästa metoderna för att utforma din användarupplevelse. Gör ditt sökfält synligt. Skapa lättanvända sorteringsfilter för att hjälpa dina användare att bläddra igenom sökresultaten.
En annan viktig sak att tänka på är att lokalisera din upplevelse för dina marknader. Du kan tillhandahålla översättningar av dina produktbeskrivningar, valutaomvandling för priser och till och med vara i förväg om extra avgifter som skatter och fraktkostnader som kan variera beroende på var de befinner sig.
Minimera antalet steg som kunderna behöver gå igenom för att slutföra transaktionen. En Baymard Institute-studie om övergiven vagn nämner också kassaproblem som de främsta anledningarna till att kunder lämnar så genom att arbeta med dina gränssnitt kan du eliminera friktionspunkter som kunder hatar.
En överlägsen upplevelse skulle få din e-handelsnärvaro att sticka ut och ge dig fler kunder.