Om du är en affiliate-marknadsförare är det lätt att bli överväldigad av att förbereda dig för semesterperioden.
För att säkerställa att du kan njuta av säsongens magi skapade vi ett fuskblad om hur du justerar din marknadsföringsstrategi för resten av året. Vi lovar i slutet att du kommer att vara i semesterandan och ur semesterstressen.
Hur affiliate-marknadsförare kan förbereda sig för julhandeln
1. Var medveten om viktiga datum
Först till kvarn, lägg till dessa datum i din kalender för att avgöra hur du ska anpassa dina marknadsföringsstrategier för fjärde kvartalet för dessa stora helgdagar:
Singeldagen: Torsdagen den 11 november:
Det som började som en kinesisk högtid på 90-talet firar singlar genom att köpa något fint till sig själva.
Pre-Thanksgiving: Före torsdagen den 25 november:
Även om 38 % av helgdagskunderna börjar i oktober, börjar ytterligare 23 % köpa presenter före Cyber Week. Använd denna möjlighet för att nå kunder innan tävlingen.
Cyber 5: Torsdag 25 november – måndag 29 november:
Det är avgörande att ha en sund strategi på plats för dessa fem dagar. Rotera olika rabatter varje dag och placera dina största erbjudanden på Black Friday och Cyber Monday.
Utdelning tisdag: tisdag 30 november:
Giving Tuesday äger rum på tisdagen efter Thanksgiving varje år och uppmuntrar människor att ge tillbaka. Marknadsför ditt varumärke genom att låta ditt företag engagera sig.
Grön måndag: Måndagen den 13 december:
eBay skapade Green Monday som anses vara den största online shoppingdagen i december. Det är säsongens näst största shoppingevenemang på nätet efter Cyber Monday.
Superlördag: Lördagen den 18 december:
Även känd som ”Panic Saturday”, detta är den sista lördagen före julafton när shoppare skyndar sig att avsluta sin lista. Använd denna tid för att främja brådskande frakt.
Annandag jul: söndagen den 26 december:
En officiell helgdag i Storbritannien, Boxing Day firas med sportevenemang, och ja, ännu mer shopping.
Efter helgdag:
Många varumärken fortsätter att driva försäljningen när de rensar ut lagret och förbereder nya produkter för säsongen efter semestern.
2. Veta vad du ska erbjuda och när
Folk förväntar sig mer besparingar den här tiden på året, men du behöver inte böja dig bakåt för att få försäljningen. Skapa en kampanj med dessa strategier för att göra dina kunder nöjda utan att förlora intäkter:
Incitament:
Försäljningen blir konkurrenskraftig den här tiden på året, och om du inte erbjuder ett erbjudande kan du förlora konverteringar. Det betyder inte att du måste sälja allt på halvtid. Erbjud incitament i utbyte mot kunders e-postmeddelanden så att du har nya potentiella kunder efter semestern.
Gåva vid köp:
Shoppare älskar att höra ”gratis” när de letar efter presenter. Att erbjuda en gåva vid köp kan leda till en 44 % högre konverteringsfrekvens. Gå igenom ditt lager och hitta säsongsbetonade produkter som du kan använda.
Gratis frakt:
Om det inte finns i din budget att erbjuda alla gratis frakt, skapa en kampanj där shoppare måste uppfylla en tröskel för att få gratis frakt. Beräkna vad de behöver spendera för att göra det lönsamt för ditt företag.
Rush Shipping:
Vi har alla varit de där sista minuten-shopparna. Rush shipping konverterar enkelt fler shoppare genom att lätta på stressen med att paket kommer i tid.
3. Utnyttja teknologipartners
För att förbereda dig för semestertrafik är det viktigt att se över ditt affiliateprogram och optimera dina affiliatemarknadsföringsstrategier. Överväg att använda en teknikpartner som UpSellit som kommer att underlätta din arbetsbörda och hjälpa dig brainstorma nya sätt att engagera kunder när det betyder mest.
Anpassa och optimera konverteringsstrategier
Ställ dig själv nyckelfrågor för att begränsa vad som behöver förändras för att uppnå dina mål. Riktar du dig mot en ny målgrupp? Vad förväntar de sig? Vilka säsongsbetonade kampanjer kommer du att erbjuda för att konvertera försäljning?
Kommunicera med din teknikpartner för att anpassa dina säsongsbetonade marknadsföringsstrategier och ha alla dina baser täckta. Här är en lista över strategiförslag som är särskilt relevanta den här tiden på året:
Använd brådskande taktik:
Att använda en nedräkningstimer eller varningar om låga lager kan hjälpa till att öka försäljningen med 60 %. Om shoppare vet att ett erbjudande bara gäller under en begränsad tid är det mer sannolikt att de konverterar.
Håll dig på topp med remarketing:
För att hålla shoppare organiserade, skicka dem personliga e-postmeddelanden. Påminn shoppare om leveranstidsfrister och koppla in aviseringar om lager i lager så att de kan stryka mer från sin lista. De kommer att få många säsongsbetonade e-postmeddelanden, så se till att ditt sticker ut.
Använd shoppers önskelista:
Det är lätt för kunder att gå vilse när de bläddrar igenom hundratals produkter och tjänster online. Spara deras kundvagn och skapa en önskelista för att påminna dem om att komma tillbaka till din webbplats.
Spela in i säsongsbetonad marknadsföring:
Folk vill känna sig i semesterandan! Skapa en semester shoppingupplevelse på din sida och e-post med festlig design och gamification.
4. Anpassa dina affiliates
När du har kartlagt en plan, kommunicera med dina affiliates med gott om tid för att se till att de har allt de behöver. Ge dem uppdaterat marknadsföringsmaterial, fyll i dem om kampanjer och tillhandahåll tillgångar för sociala medier för att marknadsföra ditt varumärke.
Det är också viktigt att välja vilka affiliates som är bäst att använda beroende på deras roll i ditt program. Du kan till och med överväga att öka vad affiliates kan tjäna. Vissa annonsörer erbjuder en högre provision för säsongen för att stimulera sina partners. Använd ditt affiliateprogram till din fördel och nätverka med dina kontakter för att se var du kan utöka räckvidden den här säsongen.
Dags att planera!
Du är officiellt redo att komma i semesterstämning! Vi lovade att du skulle känna dig lugn så att du kan återgå till att sjunga julsånger och planera dina egna semesterfester. Du har alla verktyg du behöver för att lyckas denna semesterperiod.
Vill du ha mer semesterinsikter?
Inlägget 4 Ways Affiliate Marketers Can Prepare for the Holiday Shopping Season dök först upp på Business 2 Community.