Podcasts är klassiska arbetshästar i det digitala marknadsföringsområdet.
Det har inte bara hjälpt ett stort antal webbprenörer eller företagsägare med att få in fler kunder, utan även poddlyssnarna själva får massor av värde av det.
Denna affärsbyggande strategi har visat sig vara så effektiv att hastigheten på vilken marknadsföringsmetoden vinner dragkraft är inget mindre än ett mirakel.
Om du fortfarande funderar två gånger på om du ska använda poddsändningar eller inte, så kan du kolla in några av de främsta anledningarna till att företag bör starta det.
1. Branding
Det finns en uppsjö av sätt som poddsändningar kan hjälpa dig med att etablera ditt varumärke.
För det första kommer en podcast att göra dig ännu mer tillgänglig för din publik. Faktum är att även om skrivet innehåll är bra, har en podcast sina fördelar.
Din publik kommer till exempel inte att kunna läsa dina artiklar när de kör bil eller joggar.
När du har en podcast, å andra sidan, kan de konsumera ditt innehåll även när de är på resande fot eller när de lagar mat.
Influencers är alltför medvetna om kraften i poddar att flera av dem konsekvent publicerar sina poddavsnitt på iTunes och andra plattformar. Tai Lopez är en sådan influencer.
Genom sina podcaster lyckades han hjälpa otaliga människor genom att hjälpa dem att bli bättre på sig själva. Budskapen han delar i sina avsnitt är så kraftfulla att han har lyckats få nära 5-stjärnigt betyg, med över 5 000 personer som betygsätter hans poddar.
Naturligtvis är Tai bara en av de många influencers som använder podcasts för att främja sin verksamhet. Och du kan satsa dina familjejuveler på att de får fantastiska resultat av sin strävan.
2. Lita på
Eftersom poddsändare öppnar sig för en högre grad av transparens för sin publik – jämfört med att de publicerar artiklar – blir det lättare för dem att skapa förtroende.
Just det där är avgörande. För när förtroende byggs upp mellan affärsenheter och deras publik kommer försäljning, potentiella kunder och affärstillväxt (bland annat) säkert att ske härnäst.
Att öka publikens engagemang är också mycket lättare att få till stånd när det finns förtroende mellan företagsägarna och deras publik.
På grund av det förtroende som har byggts upp kommer publiken inte att oroa sig för att dela med sig av sina kamper; de vet alltför väl att podcastern inte kommer att döma dem.
Mer än att veta att de inte kommer att dömas, förväntar de sig till och med att podcastaren delar med sig av sina insikter om hur de kan lösa sina problem. Detta tvingar dem (och andra) att dela ännu mer.
Win-win-situationen är ett perfekt recept för affärstillväxt.
Det föder förtroende, en djupare nivå av relation, och det gör dig – företagsägaren – till din publiks go-to-guy när de kommer att uppleva utmaningar.
När du har lyckats skapa en meningsfull relation med din publik blir det nästan omöjligt för dina konkurrenter att ta dem från dig.
Vad som är ännu bättre är att din publik kommer att hänvisa dig till sin inflytandekrets via mun till mun, vilket utan tvekan är en av de bästa marknadsföringsmetoderna ett företag någonsin kan ha för dem.
3. Den är perfekt för nätverkande.
Här är en fråga: Hur skulle du känna om någon kontaktade dig sedan frågade om de kan visa dig i sin podcast?
Du skulle bli överlycklig, eller hur?
Och om du ska vara ärlig, skulle du förmodligen ge personen en stor varm kram för möjligheten.
Jag klandrar dig inte.
När allt kommer omkring kan du använda möjligheten som en språngbräda för att växa ditt företag.
När du väl har blivit presenterad blir det högst troligt att någon från publiken kommer att nå ut till dig och fråga om dina tjänster, eller så kan du använda den för att etablera strategiska relationer.
TL;DR: Podcasts är perfekta nätverksverktyg.
Naturligtvis är nätverkande bara toppen av isberget.
När du väl har byggt upp ett nätverk av likasinnade har du tillgång till alla möjliga möjligheter.
Att starta ett mentorskapsföretag är ett bra exempel.
Även om det är sant att det inte är helt lätt att starta ett mentorskapsföretag, finns det flera åtgärdssteg eller marknadsföringsstrategier som du kan använda för att hjälpa dig att lyckas – naturligtvis är en podcastserie en av dessa.
Den goda nyheten är att det inte är ens den där svårt att starta en. Du behöver bara se till att du har de avgörande delarna på plats, och du skulle kunna börja churna upp dina podcastavsnitt.
4. Blygenerering
Podcasting och generering av leads är en match made in heaven.
Låt mig förklara varför jag säger det…
Som jag har nämnt, när du har en poddserie blir det lättare för dig att skapa förtroende hos din publik, eller hur?
Inte bara det, men du kommer att tycka att det är mycket lättare att nätverka med andra influencers eftersom du kan visa dem i dina podcasts.
Nu, här är där poddsändningar kan göra sin magi när det gäller att hjälpa dig generera potentiella kunder…
Du kan berätta för din publik under ett av dina poddavsnitt att du kommer att ge bort en gratisbit om de registrerar sig för ditt anmälningsformulär.
- Tillgång till betaversionen av dina produkter för de som ska registrera sig
När du kör din poddserie som du normalt skulle göra, kommer du flera gånger i ditt avsnitt att nämna att du ger bort tillgång till betaversionen av kan du köpa riktig fentermin online din nya produkt till dem som kommer att välja dina uppdateringar.
Här är affären, om du skulle besluta dig för att köra din alldeles egna poddserie i framtiden, försök att presentera influencers (de med ett anständigt antal följare), framför de som inte har en etablerad varumärkessynlighet.
När allt kommer omkring, när du har influencers som delar ditt innehåll med sin publik, eller de sprider nyheterna om ditt företag, ökar din sannolikhet att få fler följare eftersom influencers själva redan har följare (de är tusentals i de flesta fall).