Webbplatsoptimering är en stor sak. Du behöver fantastiskt innehåll, fantastiska målsidor, spektakulär SEO på plats, en uppsjö av inkommande och utgående länkar, en minnesvärd användarupplevelse, intuitiva navigeringselement; listan fortsätter och fortsätter.
Men webbplatsoptimering handlar inte bara om bra innehåll och förstklassig SEO.
Det finns massor av komponenter som företagare och marknadsförare förbiser när de optimerar olika sidor eftersom de har programmerats att titta på en specifik uppsättning behov, och i praktiken ignorerar fruktbara områden med potential.
Idag, istället för att dyka in i de mer avancerade webbplatsoptimeringsverktygen som du förmodligen har läst om tusen gånger tidigare, ger vi dig några kraftfulla och mindre uppenbara verktyg som hjälper din webbplats att nå nya nivåer av drift. Framgång.
Få nya hänvisningar via befintliga kunder
Även om de flesta inte är helt medvetna, har våra kamraters åsikter en dramatisk inverkan på hur vi uppfattar produkter, tjänster och till och med andra människor. Och det är den exakta filosofin bakom remissmarknadsföring.
Remissmarknadsföring är metoden för att marknadsföra ett företags erbjudanden till nya konsumenter genom mun-till-mun-rekommendationer. Harvard Business Review definierar remissmarknadsföring som ”. . . vetenskapen om att omvandla en kunds sociala kapital till ett varumärkes ekonomiska kapital.”
Att få nya hänvisningar uppnås genom en uppsättning incitamentsprocesser som främjar konsumentförespråkande som ett sätt att driva varumärkestillväxt.
Hela denna premiss är byggd på grunden för att ge utmärkta kundupplevelser; själva ryggraden i marknadsföring idag. Genom att uppnå detta kan ett varumärke engagera en kunds känslor för företaget och dra nytta av de förespråkande möjligheter som finns genom att uppmuntra kunden att ta med en vän, familjemedlem eller bekant till företagets marknadsföringstratt.
Om detta låter för lätt eller orealistiskt, tänk på att en studie från Texas Tech University från 2015 avslöjade att 83 % av människorna sannolikt kommer att dela ett företags erbjudande efter ett tillfredsställande möte. I verkligheten är det dock bara 29 % som följer rekommendationen. Det betyder ungefär att 45 % av din kundbas vill dela sin historia, de kan helt enkelt inte hitta möjligheten.
Det är vad remissmarknadsföring ger dem.
En färsk rapport från Heinz Marketing bevisar denna tes genom att visa att företag som implementerade hänvisningsprogram upplevde 86 % mer intäktsökning än de som inte har gjort det.
Att sätta upp ett remissmarknadsföringsprogram är enkelt när du utnyttjar erfarna tjänster som RewardStream.
Denna plattform är värd för ett varumärkes hänvisningsprogram och kunder kan hänvisa vänner via e-post, sociala medier, sms och personliga konversationer. När en ny konsument drivs att vidta en åtgärd på din webbplats, ger RewardStream automatiskt en belöning till hänvisaren.
De förser också företag med detaljerad analys för att förstå hur programmet tillför värde till verksamheten och dess kundbas. Denna typ av marknadsföringsinitiativ är perfekt för nästan alla varumärken, särskilt de inom e-handel eller B2B.
Drive konsumenternas åtgärder med rätt budskap
Alla dina marknadsföringsinsatser har ett enda mål: Få potentiella kunder till din försäljningstratt genom att använda lokal optimeringsstrategi för en lead gen.
För att få konsumenter att gå in frivilligt måste du bjuda in dem att vidta en åtgärd som motsvarar deras önskemål eller behov. Dessa kallas calls-to-action (CTA) och visas vanligtvis i e-postmeddelanden och på webbplatser i form av knappar som läser ”Köp nu”, ”Ladda ner”, ”Prenumerera” och liknande fraser.
Tyvärr är de ovan angivna CTA-exemplen inte så effektiva. Nyckeln till att framgångsrikt få konsumenterna att agera är att erbjuda dem något istället för att be dem om något.
Dessutom bör din CTA-knapp ha en viss nivå av visuell attraktion och göra dess erbjudande kristallklart.
Många marknadsförare och företagare misslyckas vid denna tidpunkt och använder flera CTA:er istället. Men en kraftfull CTA är bättre än många svaga eftersom detta tar bort ytterligare val; fler val har visat sig leda till mindre åtgärder.
För att använda effektiva, övertygande CTA:er, kolla in MaxButtons om du är en WordPress-användare.
Denna WordPress-knappgenerator erbjuder över 5 000 redan existerande CTA-knappar och rymmer även över 35 000 gratis kurerade ikoner. Det som gör det här verktyget särskilt användbart är dess enkelhet och dynamiska karaktär.
MaxButtons kräver noll kunskap om kodningsprinciper, vilket gör att både veteraner och nybörjare WordPress-användare kan dra nytta av sina erbjudanden. Dessutom har knapparna som är tillgängliga på den här plattformen en responsiv design och passar användare av alla enheter.
MaxButtons erbjuder också en mängd olika knappar för sociala medier för att öka dina sociala följare och låta besökare enkelt dela material med sin publik. Eftersom MaxButtons kan integreras med en mängd olika tjänster är dess användbarhet och potential för välmående resultat långtgående.
Skaffa mobilnedladdningar genom mobilmarknadsföring
De flesta är mycket medvetna om att mobila enheter är på snabb väg att dominera vår digitala värld.
För mer än två år sedan meddelade Google att hälften av alla sökningar sker på mobila enheter. Dessutom upptäckte Statcounter nyligen att användningen av mobilt internet nu också har toppat skrivbordet.
Vad många kanske inte är insatta i är dock att appar börjar absorbera ännu mer mobil webbsurfning. 2016 meddelade ComScore att ungefär 50 % av tiden som amerikaner spenderar online spenderas i appar.
Det betyder att alla kloka företagare har en app för sitt varumärke. Ett av de bästa sätten att marknadsföra en mobilapp är genom mobila marknadsföringstjänster som LinkTexting. Enligt företaget är dess teknologi ansvarig för att driva mer än 200 000 app-nedladdningar varje dag.
Den här plattformen förser varumärken med tre webbwidgetformat för att stärka appnedladdningar. Var och en av dem tillåter konsumenter att ange sitt telefonnummer för att få en nedladdningslänk för den önskade appen istället för att manuellt söka efter den.
Att göra tjänsten ännu mer värdefull är det faktum att LinkTexting förser användare med analysdata kring appnedladdningar inklusive hur ofta den laddas ner, varifrån den laddas ner och mycket mer.
Denna typ av information gör det möjligt för företagare att uppnå en större förståelse för sin målgrupp och hur man kan marknadsföra dem på ett effektivt sätt.