Om du inte aktivt använder sociala mediers varumärke för ditt lilla företag, går du miste om mycket tillväxt och intäkter, helt enkelt.
Mer än 3,5 miljarder människor – ungefär hälften av hela den mänskliga befolkningen – är aktiva på sociala medier, med ett genomsnitt på tre timmar per dag och person på sociala nätverk. Dessutom använder 54 % av sociala användare sociala medier för att undersöka produkter och engagera sig i varumärken.
Det finns ingen brist på tips och strategier du kan använda för att utnyttja sociala medier som ett varumärkesverktyg. Nedan listas tre av de mest grundläggande men mycket effektiva varumärkestipsen för sociala medier som du vill implementera så snart som möjligt.
1. Förstå vilka sociala plattformar du vill rikta in dig på.
Först till kvarn. Hur väl känner du din målgrupp?
Fick du konkreta svar på frågor som hur gamla de är? Vad gillar/ogillar de? Vilka sociala medieplattformar umgås de mest på? Vilka typer av varumärkesinnehåll engagerar de sig bäst i? Vad motiverar dem att göra ett köp?
Ju bättre du känner din publik, desto bättre vet du var du ska fokusera dina ansträngningar. Du behöver inte nödvändigtvis ha en högljudd närvaro på varje plattform för effektivt varumärke.
Till exempel, när du märker din lokala butik, bör etablera en stark närvaro på Instagram och Facebook göra susen. Omvänt, som en blivande B2B-startup, är det mer meningsfullt att fokusera på LinkedIn.
Enkelt uttryckt måste du välja rätt sociala plattformar för att få största möjliga målgruppsengagemang och avkastning på investeringen för det värdefulla innehållet du skapar och lägger upp.
Ta dig tid att göra din forskning. Undersök dina befintliga kunder om deras preferenser för sociala nätverk. Lär dig vad dina konkurrenter gör.
I slutändan kommer du att använda alla dessa fakta och bevis för att avgöra vilka sociala plattformar som är värda din ansträngning.
2. För social media branding, fokusera på visuellt innehåll.
I grunden handlar effektivt varumärkesbyggande – särskilt på sociala medier – om presentationen av fantastiska bilder.
För att ha ett konsekvent färgschema i all grafik du skapar och bilder du lägger upp, krita ut en visuell stilguide som beskriver din varumärkesfärgpalett. På så sätt kommer du att se till att du har samma nyanser och typsnitt i allt ditt sociala innehåll.
Med tiden kommer din publik att internalisera ett visuellt mönster som är kopplat till allt ditt innehåll. De kommer sedan att länka dessa mönster med ditt varumärke utan att ens titta på ditt sociala mediehandtag.
Att uppnå denna nivå av varumärkesigenkänning är möjligt om du fokuserar på att publicera visuellt starkt och konsekvent innehåll.
Faktum är att intern data från Twitter – en plattform som vanligtvis inte anses vara visuellt först – bevisar att människor är tre gånger mer benägna att engagera sig med tweets som inkluderar visuellt innehåll som bilder, GIF:er och videor.
Källa: Huckberry
Visuellt innehåll som GIF:er och korta videoklipp lockar publikens uppmärksamhet när de bläddrar igenom ett flöde. Visuellt innehåll uppmuntrar till mer engagemang.
Vad händer om visuell design inte är ett styrkeområde på mitt företag?
Ditt innehåll behöver inte alltid vara genomarbetat eller ens särskilt välplanerat. Du kan till exempel visa upp ditt företag med hjälp av en video bakom kulisserna eller främja företagskulturen med ett improviserat lagfoto eller en snabb genomgång av din arbetsyta. Du kan också visa bilder på nöjda kunder eller visa att din produkt används.
Låt oss säga att du bestämmer dig för att använda ett nytt videoskapande verktyg med massor av funktioner för att skapa professionellt videoinnehåll för ditt företag. Ditt team kan tycka att det är utmanande att fullt ut införa det nya verktyget och utnyttja alla dess avancerade funktioner. I det här fallet kan du överväga att utnyttja en digital adoptionsplattform (DAP). En DAP ger ditt team möjlighet att snabbt lära sig den nya programvaran genom att tillhandahålla en omfattande och interaktiv genomgång av verktyget. Med en DAP kan du träna ditt team mer effektivt. De kommer inte att förlora produktivitet när de försöker få ut det mesta av den nya programvaran som är tänkt att ta ditt sociala innehåll till nästa nivå.
Lång historia kort, för att effektivt utnyttja alla sociala medieplattformar för att skapa varumärken för ditt småföretag, bibehåll ett starkt fokus på visuellt innehåll som är konsekvent och engagerande.
3. Effektiv social media branding kräver att du engagerar dig med dina följare.
Den största fördelen med att använda sociala medier för att skapa varumärken för ditt småföretag är att det låter dig visa ditt varumärkes ”mänskliga sida”. Du kan prata med din publik informellt.
Du uppnår detta genom att offentligt svara på kommentarer och frågor på förnamnsbasis. Använd gärna emojis och slang för att tala som en individ med en personlighet. Detta kommer att göra ditt varumärke mer tillgängligt och personligt.
Skapa mer dubbelriktat engagemang med din publik med uppmaningar. Till exempel, ”Släpp din favorit __ i kommentarerna!” eller ”Hur går du till väga ___?” i bildtexter.
Trots allt kommer sannolikt 71 % av konsumenterna som har haft en positiv upplevelse av ett varumärke på sociala medier att rekommendera det varumärket till vänner och familj. Att skapa positiva varumärkeskonversationer på sociala medier räknas.
Använd sociala medier för att prata, men också för att lyssna.
Dessutom pratar kunder om ditt varumärke på den sociala webben. Detta inkluderar inte bara sociala medieplattformar som Facebook utan även Q&A-plattformar som Quora. Webbplatser för företagsrecensioner som Yelp och Trustpilot är också en avgörande del av denna sociala webbkonversation. Du kommer att vilja använda ett varumärkesövervakningsverktyg för att spåra vem som pratar om ditt varumärke, på vilken plattform och om det är i ett positivt eller negativt ljus.
Förutom beröm kommer du säkerligen få kritik då och då. Var proaktiv. Svara på båda typerna av omnämnanden på ett taktfullt sätt och tidsenligt. Var uppriktig och vänlig, försäkra dig om en bättre upplevelse nästa gång.
Visa att du värdesätter dina kunders åsikter. Använd ett CRM som SuperOffice för att lagra all din kunds feedback och data. Detta säkerställer att du verkligen förbättrar kundupplevelsen framåt. Att känna dina kunder som individer är nyckeln till att bygga bättre relationer.
Dags för action!
Nu är det din tur. Om du vill utöka din kundbas, använd dessa tre tips i praktiken för att effektivt utnyttja sociala medier för att skapa varumärke för ditt lilla företag. Börja smått och bygg med tiden och om du tyckte att det här inlägget var användbart, se till att dela det med ditt växande sociala nätverk.