Den här artikeln presenteras i samarbete med Verisign, den globala ledaren inom domännamn och internetsäkerhet.
På dagens internetdrivna marknad, innan ett företag kan öppna sina dörrar, är en onlinenärvaro ett måste. Precis som ett skyltfönster med en ”öppen”-skylt en gång låter samhällen veta att ett företag var redo för kunder, låter en webbplats dagens kunder veta att ett företag är öppet. Oavsett om ett företag är online, lokalt eller en kombination av båda, kommer de allra flesta kunder att söka information online innan de fattar ett beslut.
Fördelarna med att vara online är omätbara. En onlinenärvaro kan inte bara hjälpa ett företag att komma igång, utan det hjälper också ett företag att trivas på en alltmer konkurrensutsatt marknad. Dagens kunder vill hellre googla på ett företag än att ta luren för att ringa, även för små detaljer som öppettider eller vägbeskrivningar. När ett företag inte har den informationen online riskerar det att förlora kunder till konkurrenter.
Men för att hittas på nätet måste ett företag först vara uppkopplad. Det finns tre huvudalternativ för att komma igång med att bygga en stark onlinenärvaro för ditt varumärke. Så småningom bör du överväga en kombination av alla tre, men för att komma igång, fokusera på en och lägg till de andra senare.
1. Sociala nätverk och e-handel
Mer än en miljard människor interagerar med sociala nätverk, såväl som sajter som Amazon, Etsy och Yelp. De goda nyheterna för varumärken är att det är ganska enkelt att skapa en sida på var och en av dessa sajter, då du har tillgång till en inbyggd bas av befintliga kunder. Men även om du väljer att sätta upp en heltäckande närvaro på en föredragen social media eller e-handelssajt, bör du fortfarande investera i ett domännamn som pekar på den sidan. Externa webbplatser kan ändras, men din URL kommer alltid att vara en webbplats där kunderna kan hitta dig.
2. Företagsmärkt e-post
Om du använder ett e-postmeddelande via en tredjepartswebbplats som Gmail eller Yahoo kan du skrämma bort kunder. Hela 90 procent av de tillfrågade säger att de känner sig mer bekväma att arbeta med ett litet företag som har en e-post. När din e-postadress är dittnamn@dittföretag.com lägger du till ett lager av förtroende som du kommer att upptäcka att du behöver som ett nytt företag. Att säkra ett domännamn är ganska enkelt och billigt och du kan fortfarande använda din favorit e-postklient för att få din e-post.
3. Företagets webbplats
Precis som en e-postadress för en domän behöver du en webbadress för att fungera som ditt visitkort online. Lika viktigt som sociala medier och e-handel är för din närvaro online, ditt eget domännamn ger dig det mesta när det gäller kontroll och flexibilitet. När du har ett domännamn kan du peka det till din sociala mediesida eller e-handelsbutik eller skapa en grundläggande WordPress-webbplats för att fungera som din webbsida. Om du vill ha något mer heltäckande kan en tjänst som Wix eller Weebly hjälpa.
Innan du kan bestämma dig för ditt företags varumärke online måste du först ställa in grunderna. Ditt domännamn är det enskilt viktigaste valet du kommer att göra när du bygger en onlinenärvaro. För ungefär priset av en lunch kommer du att kunna skapa ett varumärke för ditt företag samtidigt som du skapar ett onlinehem som gör det enkelt för kunder att hitta dig. Det finns flera tillägg tillgängliga, men för bästa resultat välj antingen en .com- eller .net-adress och försök hitta ett namn som gör det enkelt för kunderna att hitta dig. Som ett litet företag kan rätt domännamn göra stor skillnad genom att ses av dina kunder som legitimt och professionellt.
Den här artikeln skrevs i samarbete med Verisign, världsledande inom domännamn och internetsäkerhet. Alla åsikter och erfarenheter som uttrycks är mina egna.