Du kanske har hört vid det här laget att Instagram har lagt till en Instagram Reel Ad-funktion. Och med det kommer dina Reel-annonser att placeras på de mest populära platserna för Reels-innehåll.
Det betyder att du kommer att nå fler människor, skapa mer genomslag och komma inför publik som inte har interagerat med dig tidigare. Den bästa delen? Det kommer att kännas som en sömlös användarupplevelse när du gör det.
Som Alessandro Bogliari från Influencer Marketing Factory rapporterar:
”Influencer-marknadsföringskampanjer på Reels presterar ganska bra… IG Reels kan vara ett bra sätt att synas inför många människor eftersom det är mindre konkurrens jämfört med TikTok när det kommer till influencer-innehåll.”
Instagram-rullannonser visas i ditt flöde bredvid de ekologiska rullarna. Ur ett användarperspektiv betyder det att din annons kommer att visas för din publik utan att den stör det organiska underhållningsvärdet.
Innehållsförteckning:
Ska du använda Instagram Reel Ads?
Svaret är ett rungande ja! Och här är varför:
När du skapar Instagram-rullannonser kommer de att visas på fliken Reels, på utforskarsidan och i din publiks vanliga flöde. De kommer också att spela på en loop och tillåta användare att dela, gilla, kommentera och engagera sig som de normalt skulle göra med en organisk rulle.
Enligt HootSuite, ”Instagram Reels-annonser visas i samma delar av appen där användare upptäcker organiskt Reels-innehåll. Det här är en fantastisk möjlighet för varumärken att öka sitt spel, bli kreativa och sömlöst fånga sin publiks uppmärksamhet när de bläddrar igenom liknande innehåll.”
Fångar du publikens uppmärksamhet utan att det känns som en reklam? Låter ganska bra, eller hur?
Här är tre sätt att skapa effektiva Reel-annonser
Steg ett – Välj videoinnehåll som känns informativt och organiskt.
Du har 30 sekunder på dig att marknadsföra ditt sponsrade material på en reel-annons. Det betyder att det är viktigt att presentera innehåll som känns organiskt och inte alltför varumärke.
Du kan bygga din rulle av flera klipp och foton eller bara en kontinuerlig 30-sekunders video. Du kan till exempel visa en video där du undervisar i en klass, eller skapa en ”hur vi gjorde den här produkten”-rulle med bakom kulisserna bilder och stillbilder. Dessa båda skulle vara bra för annonsinnehåll.
Martina Bretous kl Hubspot rapporterar, ”Konsumenter vill att varumärken ska vara mer autentiska, och innehåll som detta kan humanisera ditt varumärke och hjälpa till att bygga en starkare kontakt med din publik.”
När du väl har valt den video som låter användaren engagera sig i ditt erbjudande på ett organiskt sätt, vill du lägga till bildtexter och klistermärken på dina rullar.
Bildtexter hjälper din publik att titta på rullen även när ljudet är avstängt. Att lägga till klickbar hashtagg, plats, produkt, omröstning eller frågeklistermärken på din rulle kan hjälpa till att öka din publikräckvidd och engagemang.
Steg två – Skriv en fängslande bildtext med en tydlig CTA.
Din uppmaning till handling är den viktigaste delen av din Instagram Reel-annons eftersom ditt mål är att få dina tittare att do något.
Ofta förbiser folk bildtextaspekten på rullen, men detta är en utmärkt fastighet för att upprepa det du pratar om i din rulle och ge mervärdet så att användaren känner sig tvungen att klicka sig vidare till din målsida.
Den första raden i din bildtext är din krok, i styckena nedan kan du förklara mer och lägga till mervärde. Sedan, i slutet, bör du ha en tydlig CTA.
Oavsett om det handlar om att köpa din produkt, besöka din webbplats eller registrera dig för din e-postlista, bör din CTA övertyga folk att gå dit du vill att de ska gå.
Det är därför din CTA behöver en stark kopia med ett tydligt och direkt språk.
Använd korta, enkla uttalanden i form av ett kommando, som ”klicka här” eller ”läs mer” eller ”kom och säg hej.” Alla dessa är lätta att förstå och ändå framstå som vänliga och med låg risk.
Som laget över kl Mästarklass säger: ”En bra CTA främjar ett högt värde men är ändå låg risk för din publik. Använd en nolltrycksmetod. Låt din publik veta att de helt enkelt tar reda på mer utan att förbinda sig till någonting.”
Du vill vara övertygande, inte pressa. Ett övertygande språk gör din publik angelägen om att fortsätta läsa. Och om du kan visa ett tydligt värde – som en rabatt på din produkt eller tjänst – kommer det att göra din CTA ännu mer lockande.
Du kan också prova den tickande klockan. Om din Reel-annons till exempel erbjuder rabatt på en produkt kan du lägga till språk som ”endast under en begränsad tid” eller ”missa inte”. En känsla av brådska ökar chanserna att användare följer din CTA.
Slutligen, tillsammans med en övertygande kopia, se till att din CTA har en iögonfallande design så att din publik inte kan låta bli att lägga märke till det.
Använd djärva färger med hög kontrast som sticker ut från bilderna i din Reel-annons. Du kan också förvandla din CTA till ett animerat GIPHY-klistermärke för att göra din annons ännu mer engagerande.
Steg tre – Se till att din målsida ansluter till Reel-annonspubliken för högre konverteringar.
När din användare har sett din Instagram Reel-annons och följt din CTA vill du leda dem till en dedikerad målsida som resulterar i opt-ins, registreringar eller försäljning.
Tänk på din målsida som den mer detaljerade versionen av CTA från din Reel-annons. Det enda målet med en målsida är att öka dina omvandlingsfrekvenser, så den bör bara ha en uppmaning och inga andra länkar som kan distrahera dina besökare.
Sedan måste du se till att målsidan ansluter till din Reel-annons och matchar dess budskap. Människor ska känna att de har hamnat precis där de förväntade sig efter att ha sett din annons.
Introduktionen till din målsida bör ange det faktum att användaren dirigerades dit från Instagram. Sedan måste du ge lite mer information ovanför mitten så att användaren fortsätter läsa målsidan.
När du har en målsida som sömlöst ansluter till din Reel-publik, kommer detta att skapa högre konverteringar för din produkt, tjänst eller program eftersom dina tittare kommer att förstå övergången från en plattform till en annan.
Det mest effektiva sättet att göra detta är med en tydlig, direkt kopia på en väldesignad sida. Återigen, du vill minimera distraktioner så att besökare direkt kan se hur man registrerar sig för din masterclass eller köper din produkt.
Om du är ny på att skapa målsidor eller inte har budget för webbdesigners, kan målsidesmallar vara ett bra sätt att gå.
Webbplatser som Unbounce och ThemeForest har många anpassningsbara mallar tillgängliga för köp. Morelli erbjuder en gratis mall för målsida som ger dig det exakta ramverket du behöver för att skapa en målsida med hög konvertering.
Sammanfatta
Instagram Reel-annonser erbjuder en utmärkt möjlighet att fånga försäljning och skapa möjligheter för att generera potentiella kunder för ditt företag.
Fängslande Reel-videor och bildtexter, tillsammans med en ansluten målsida som förblir på meddelandet, säkerställer att din Reel-annons blir framgångsrik.
Inte bara det, men din Reel-annons kommer också att främja kundvärde under längre livslängd för de personer som väljer potentiella kunder eftersom de kommer att förstå och ha en tydlig vision om vad ditt varumärke gör och varför det gör det.