Med nya möjligheter och kreativa sätt att nå din målgrupp, behöver inte öka ditt engagemang i sociala medier förlita sig på pengarna du spenderar på sponsrade inlägg. Vad är ett kostnadseffektivt sätt du har kunnat öka din publiks engagemang på Facebook?
Dessa svar tillhandahålls av Young Entrepreneur Council (YEC), en organisation som endast är inbjudan som består av världens mest lovande unga entreprenörer. YEC har också lanserat BusinessCollective, ett gratis virtuellt mentorskapsprogram som hjälper miljontals entreprenörer att starta och växa företag.
1. Gästinlägg för andra
Ett av de bästa sätten att bygga din publik och öka engagemanget på Facebook är att samarbeta med ett kompletterande varumärke. Hitta ett icke-konkurrerande varumärke som har en befintlig målgrupp som överlappar din ideala demografiska målgrupp och vice versa. Båda varumärkena kan ömsesidigt dra nytta av ett enstaka gästinlägg på varandras Facebook-sidor. – Duran Inci, Optimum7
2. Använd ett foto som väcker uppmärksamhet
Ett unikt foto placerat vid rätt tidpunkt ökar engagemanget. Foton gör ett mycket större intryck än statusuppdateringar och publicerade länkar. Människor dras till bilder. De är tydliga, koncisa, lättsmälta och de tar bara en sekund att titta på i motsats till att läsa en uppdatering eller klicka på en länk och läsa innehåll. När du väl har fått deras uppmärksamhet har forskning visat att människor är mer benägna att kommentera. – Blair Thomas, eMerchantBroker
3. Skapa tävlingar och giveaways
Tävlingar och giveaways är ett av de enklaste sätten att öka engagemanget på Facebook. Vem älskar inte att vinna något? Och som företag är det en fantastisk möjlighet att marknadsföra dina produkter. Skapa en tävlingskampanj där du också samarbetar med andra likasinnade varumärken, så att du kan korsmarknadsföra med deras publik. Det skapar en win-win för alla! – Leila LewisBli inspirerad PR
4. Dela produktinnehållssidor
Som e-handelssäljare behöver jag bara kopiera länken till någon av mina produktsidor och klistra in den på min Facebook-vägg. Jag kan texta det med ett incitament att vinna en gratis produkt om de delar sidan. Kostnaden för att få någon att dela ditt inlägg är mycket billigare än att starta en Facebook-kampanj. Din målgruppsräckvidd kan dock vara mindre om den inte blir viral. – Patrick Barnhill, Specialist ID, Inc.
5. Använd aktuella memes och gifs
Ett av de bästa sätten att få dina följare att engagera sig i ditt varumärke är att tillhandahålla aktuella gifs till aktuella händelser. Det finns fantastiska gifs och memes som kan ändras något för att verka specifika för din bransch. Kombinera detta innehåll med riktade annonser till din publik så kommer du att se en enorm inverkan på ditt engagemang. – Phil Laboon, WUDN
6. Rikta din delning
Om du vill få folk att engagera sig i dina inlägg, varför inte dela dem i dina inlägg. Detta fungerar bra med inriktning på influencers och branschledare i din nisch. Genom att tagga dem i inlägg och ställa en fråga eller ge dem ett shout out kan du starta en konversation kring ditt ämne. – Kristopher JonesLSEO.com
7. Bjud in fler fans att ”gilla” din sida
Många av oss är inte medvetna om att vi sedan den tid då vi skapade vår Facebook-företagssida har fått ett stort antal vänner på vår personliga sida. Det är därför det är mest fördelaktigt att med jämna mellanrum bjuda in dina vänner att gilla din sida. Du kommer att bli förvånad över hur många av dina vänner som ännu inte har gillat din företagssida. – Chris Quiocho, Offland Media
8. Var aktiv i grupper
Eftersom Facebook-annonsering blir dyrare och algoritmen gör rankningen osäker, är grupper ett gratis sätt att engagera sig med människor. Du kan rikta in dig på en mycket specifik målgrupp i en grupp. Om det inte finns en aktiv grupp som matchar din nisch, starta din egen. Nyckeln är att vara konsekvent och lägga till mervärde när du postar och inte vara alltför reklam. – Shawn Porat, Scorely
9. Skapa varumärkeskulturinlägg
Vi har kunnat öka vårt engagemang genom att dela varumärkeskulturinlägg. Våra kulturinlägg inkluderar firande som att fira en teammedlems födelsedag, jubileum eller prestation som ägde rum. Vi har tyckt att dessa inlägg är de mest engagerande och har framgångsrikt ökat engagemanget år för år. – Nicole SmarttStar Staffing
10. Anpassa dig konsekvent med din målgrupp
Förväntningar är allt för varför människor följer din sida och fortsätter att interagera med ditt innehåll. Det viktigaste du kan göra för att skapa organiskt engagemang är att ha en plan på plats som dikterar tonen, typen av innehåll, konsekventa inlägg etc. Denna konsekvens kommer att hålla människor intresserade av din sida. – Andy Karuza, FenSens
11. Testa livestreams och frågor och svar
Att organisera regelbundna livestreams och Q&A-sessioner är mycket kostnadseffektivt och kan erbjuda otroliga resultat i form av ökat engagemang och följare. Förutom att erbjuda ökad transparens för din kundbas, uppmuntrar dessa former av innehåll i sociala medier aktivt din publik att engagera sig direkt, vilket driver upp interaktioner mer än att bara dela artiklar och memes. – Bryce Welker, Crush The LSAT
12. Ställ bättre frågor
Frågor är ett bra sätt att få din publik att engagera sig och prata på din Facebook-sida. Ställ relevanta frågor specifika för din bransch som kommer att väcka en konversation. – Syed BalkhiWPBeginner
13. Rama in språket korrekt
Med alla nya förändringar som Facebook implementerar är det svårt att hålla dina följare engagerade. Men det enda som fungerar för oss är att skapa inläggsspråk på ett sätt som inte låter för reklam eller som en reklam. Att skapa övertygande one-liners genererar vanligtvis det högsta engagemanget. – Kristin MarquetCreative Development Agency, LLC
14. Skapa anpassat innehåll
Vi skapar anpassad grafik som ger värde och uppmuntrar delning. Ett exempel skulle vara en grafik som visar hur du sparar tid genom att skapa tidsblock för innehåll på ditt kontor. En gång i månaden, ägna specifika mängder tid åt att skapa innehåll och planera sedan distributionen. Gör det till en interaktiv grafik och dela. Enkelt och effektivt. Om du kan göra det till en video, ännu bättre. – Matthew CapalaAlfametisk