Vilken strategi bör småföretagare använda för att maximera PR-exponering utan att spendera en förmögenhet?
Dessa svar tillhandahålls av Young Entrepreneur Council (YEC), en organisation som endast kan bjudas in som består av världens mest lovande unga entreprenörer. YEChar också lanserat BusinessCollective, ett gratis virtuellt mentorskapsprogram som hjälper miljontals entreprenörer att starta och växa företag.
1. Hitta rätt influencers
Att använda sociala influencers och bloggare kan vara en kostnadseffektiv PR-lösning. Influencers kan hittas för nästan alla branscher. Nyckeln är att hitta rätt influencer med en efterföljare som är i linje med din målmarknad till bästa pris. Glöm inte att förhandla om betalningsalternativ. Vissa influencers kommer till och med att arbeta med dig i utbyte mot lite merchandise. – Duran Inci, Optimum7
2. Prenumerera på HARO
Registrera dig för Help a Reporter (HARO), en gratistjänst där journalister och bloggare hämtar idéer och citat för kommande berättelser. Du kan svara på förfrågningar som är relevanta för ditt företag, och det är också ett bra sätt att få koll på vilka teman och ämnen som är intressanta för media. – Emily Bernard, PlacePass
3. Odla tankeledarskap genom ditt personliga varumärke
Småföretag lever och dör av sina ägare och sitt rykte. Genom att förstärka företagsägarens personliga varumärke kan de fånga mer värdefulla leads av högre rankade personer i branschen. Detta ger dem möjligheter att tala engagemang och drar ögonglober tillbaka till deras företags webbplats. Det är en billig strategi att utöka andra PR-insatser. – Kristopher JonesLSEO.com
4. Skapa engagemang och fördela värde vid evenemang
Använd evenemang för att engagera sig med alla målgrupper i ditt samhälle: anställda, rekryter, kunder, press etc. Att skapa ett evenemang som folk vill delta i, där de organiskt kommer att lära sig om ditt företag, är ett autentiskt och roligt sätt att väcka intresse. Relationer utvecklas därifrån, och att få PR handlar om att få kontakt med journalister och visa dem att det finns en historia att dela med sig av. – Baruch LabunskiRank Säker
5. Samarbeta med likasinnade varumärken
Ditt företag kan samarbeta med icke-konkurrerande varumärken i din kategori för att bilda en allians där du delar PR-kontakter och resurser. På så sätt utnyttjar du de kontakter de har skapat med journalister och bloggare gratis. Den enda kostnaden är ömsesidighet närhelst du hittar mediemöjligheter som de också kan dra nytta av. – Firas Kittaneh, Amerisleep
6. Donera till eller volontär i ett utrymme som är relevant för din marknad
Oavsett om det är pro-bono-arbete, volontärarbete eller donationer, ta en titt på din målmarknad och identifiera organisationer eller grupper av människor som kan behöva en hjälpande hand. Du har redan en del relevant kunskap och erfarenhet, så ditt bidrag kommer att gå ännu längre och du kommer att få en autentisk exponering på ett sätt som känns naturligt och till låg kostnad. – Roger LeeKapten 401
7. Fokusera på kampanjer som genererar en känslomässig respons
När jag tittar på hur man skapar en PR-kampanj som har någon chans att bli viral ser jag till att den skapar en stark känslomässig respons, även om den känslan är negativ. Någon som hatar din pitch distribuerar ditt budskap lika bra som om de älskade det. – Liam Martin, TimeDoctor.com
8. Bli en auktoritet i din bransch
Bli den ultimata referensen för din bransch. Sök igenom branschstatistiken och trender som är specifika för ditt företag och publicera dem på ett sätt som slår allt annat tillgängligt. Gör innehållet användbart för andra i branschen och dina kunder. Kostnaden är den tid som går åt till att researcha och sätta ihop innehållet, men förutom att bygga bra referenser blir du mer kunnig. – Shawn Schulze, AffAction
9. Pitch frilansande skribenter istället för personaljournalister
Istället för att pitcha personalskribenter, försök att söka upp frilansskribenter. Ofta har frilansare inte lika många deadlines och berättelser att uppfylla som personalskribenter, så det är lättare att få en berättelse att köra. Du kan hitta frilansare i din bransch på LinkedIn eller bidragsgivaren på en webbplats eller tidning. – Kristin Marquet, Creative Development Agency, LLC
10. Dra fördel av LinkedIn
LinkedIn är det hetaste sociala medienätverket just nu, och av goda skäl. Om du tar för vana att driva kvalitets-, mobiloptimerat innehåll på LinkedIn på en konsekvent basis, kan du bygga ett varumärke för dig själv och ditt företag som uppmärksammas. Från den grunden är det lättare att få pressbevakning eftersom butikerna ser dig på LinkedIn, vilket gör att de känner sig trygga med att skriva om dig. – Ben Lee, Neon Roots
11. Skriv gästinlägg
Hitta andra företag i din bransch som komplimenterar ditt företag och gästinlägg på varandras bloggar. Du kan också självpublicera på plattformar som Medium och LinkedIn, och ansöka om att bidra till andra som HuffingtonPost och Entrepreneur. – Syed BalkhiOptinMonster
12. Marknadsför andra först
Det är fantastiskt hur villiga människor och företag är att hjälpa dig när du hjälper dem. Istället för att fokusera på att maximera din egen PR först, ta reda på hur du kan marknadsföra andra som gör dem glada att marknadsföra dig på vägen. Att granska andra plattformar, skriva instruktionsartiklar om andra tekniska produkter och intervjua andra grundare är alla bra sätt att skapa co-reklam innehåll. – Ross Beyeler, Growth Spark
13. Gå med i Facebook-grupper
Facebook-grupper är otroliga resurser för att sprida ditt budskap. Hitta de som relaterar till ditt företag och gå med i dem. Bli sedan en regelbunden bidragsgivare. När du väl har fått trovärdighet kan du börja lägga upp ditt företagsmaterial, så länge det inte är en rak säljpresentation. Du kommer att få mer trafik från Facebook än någon annan plattform där ute, så börja använda den nu. – Scott Kacmarski, Reps Direct