Som konsumenter hatar de flesta av oss att få ett kallt samtal från ett säljteam. Vem har tid att prata med någon slumpmässig person om att köpa något du inte ens ville ha? Ändå fortsätter telefonförsäljningssamtalen.
Varför fortsätter de att ringa? Svaret är enkelt. Cold calling fungerar. Telemarketing är ett mycket effektivt säljverktyg, men det finns fortfarande knep och tips för hur man framgångsrikt kallar samtal.
Vad är Cold Calling?
Vad är cold calling? Även kallat telemarketing, cold calling inträffar när säljare ansluter för ett säljsamtal, vanligtvis via telefon, med potentiella kunder som de inte har haft någon tidigare kontakt med och som inte har begärt informationen eller uttryckt något tidigare intresse för produkten eller tjänsten bli såld. För att uppnå de bästa säljsamtalsresultaten förlitar sig team ofta på kalla samtalsskript när de deltar i telemarketingaktiviteter.
Fungerar Cold Calling 2022?
Cold calling har pågått sedan telefonens uppfinning, och det är fortfarande en effektiv försäljningsstrategi 2022. Enligt professionella marknadsförare Charlie Cook resulterar cirka 2 % av call calls i en försäljning, vilket inte skulle vara bra om det finns var inte möjligheten att ringa enorma mängder kalla samtal varje dag. När allt kommer omkring säger 82 % av köparna att de har accepterat säljmöten efter att ha fått ett kallt samtal.
Fördelarna med Cold Calling
Företag använder cold calling som en försäljningsstrategi av olika anledningar, och telemarketing ger varumärken flera fördelar, inklusive:
- Cold calling ger en mänsklig beröring till en försäljningsinteraktion. Människor reagerar på andra människor, och interaktionen i ett telefonsamtal kan inte dupliceras med kreativa tangenttryckningar.
- Cold calling låter varumärken identifiera målkunder. Cold calling tillåter säljare att snabbt bestämma beslutsfattare, så att de kan fokusera sin tid på att sälja till rätt person innan de bestämmer ett möte.
- Cold calling resultat ger användbar och insiktsfull data. Varumärken kan granska resultaten av sina kalla-samtal-kampanjer för att få värdefull insikt om sina potentiella kunder och för att få en förståelse för vilka delar av deras strategier som fungerar.
- Kalla samtal öka konverteringarna. Kalla samtal resulterar i försäljning, punkt. Ju fler kalla samtal en säljare kan ringa varje dag, desto fler potentiella säljmöten kan de ställa in, som sedan kan omvandlas till erbjudanden. Hur många kalla samtal kan dina säljteam ringa?
Läs mer: kalla skript
12 bästa kalla samtalstips och tekniker
Säljteam tenderar att frukta att ringa kalla samtal, så hur kan en säljchef bättre rusta sina representanter för att göra mer effektiva säljsamtal till kalla prospekt? Lyckligtvis finns det gott om kalla samtalstekniker som verkligen fungerar. Kolla in följande 12 bästa kalla samtalstips för att öka dina konverteringar:
1. Genomför forskning före samtal
Cold calling involverar hårda data. För att effektivt kommunicera din säljföreställning måste du ha viss förståelse för potentiella kunder på telefon. Förvänta dig inte att lyckas med att ringa slumpmässiga nummer och prata med den som råkar svara i telefonen. Cold calling måste göras strategiskt. Vem är på andra sidan linjen, och vad gör dem till en målkund?
2. Skriv ett Cold Calling-skript
Misslyckade cold calls saknar struktur och riktning, båda egenskaper som kan vara svåra att åstadkomma utan ett effektivt cold call-skript. Säljare som skapar kalla samtalsskript för sin försäljningsprognos kan öka konverteringsfrekvensen genom att se till att varje del av ett framgångsrikt kallsamtal ingår i deras telemarketinginsatser.
3. Schemalägg bästa samtalstid
Vilken är den bästa tiden att kalla samtal? Forskning har funnit att kalla samtal är mer framgångsrika på specifika dagar och vid vissa tider på dygnet. Kalla ringer är mer benägna att boka ett möte eller göra en försäljning på onsdag eller torsdag, enligt InsideSales.com. Samtidigt har studier funnit att den bästa tiden för en kall ringer att nå en prospekt är mellan 11:00 och 12:00 eller 16:00 till 17:00 – INTE första som måndag morgon!
4. Testa öppningslinjer
En prospekt kommer att avgöra om samtalet är värt besväret inom bara några sekunder, så den kalla öppningslinjen kan göra eller bryta försäljningsargumenten. Framgångsrika säljare kommer att skriva och öva på en mängd olika öppningsrader och sedan notera vilka som är mest framgångsrika under deras kalla samtal. Kom ihåg att samtidigt som du vill fånga din leads uppmärksamhet, ökar konverteringsfrekvensen om du först anger syftet med samtalet.
5. Sikta på längre kalla samtal
Korta kalla samtal är vanligtvis inte framgångsrika kalla samtal. I själva verket varar kalla samtal som resulterar i en försäljning eller ett möte i allmänhet ungefär dubbelt så länge som deras motsvarigheter, men hur många säljare skapar kalla samtalsskript av den längden? När du skapar ett kallvalsmanus, var noga med att planera för hela strukturen för samtalet, inklusive en hook, berörande prospekts smärtpunkter, ett värdeförslag och en uppmaning till handling. Glöm inte att förbereda sätt att övervinna en mängd olika försäljningsinvändningar.
6. Öva din försäljningsteknik
Tro inte att du kan skapa ett effektivt säljmanus och omedelbart använda det för framgångsrika kalla samtal. När allt kommer omkring vill du låta självsäker för att imponera på köpare från det ögonblick telefonen ringer. Försäljning är som alla andra lämpligheter: Övning ger färdighet. Öva på kalla samtalstekniken innan du ringer dina samtal, inklusive alternativa konversationer baserade på potentiella svar. Efter att ha ringt, se över vilka delar av försäljningsprocessen som var effektiva och revidera din rutin.
7. Använd din bästa avslutningslinje
Kom ihåg att många försäljningar är stängda en tid efter det första kalla samtalet. Därför kan din avslutande rad vara lika viktig för din framgångsgrad som din öppningsrad. Skapa och öva på din bästa avslutande linje, och se till att du låter dina potentiella kunder undra varför de inte redan har avslutat affären med dig. Ledaren kommer ihåg din pitch och väntar på ditt nästa samtal.
8. Schemalägg en uppföljning
Uppföljningssamtalet är ett nyckelelement i säljprocessen och en nödvändig del av att ringa kalla samtal. När allt kommer omkring sker bara cirka 2 % av försäljningen under det första kalla samtalet. Det lämnar 98 % av affärerna som skulle missas utan någon typ av uppföljningssamtal eller uppföljningsmöte. Förbered dig på att lämna professionella, artiga röstmeddelanden till potentiella kunder och schemalägg tider för att ringa tillbaka folk när de är tillgängliga.
9. Håll det professionellt
Det är viktigt att känna din målkund och prata med dem på ett lämpligt sätt. Nå ut till konsumenter eller engagerar du dig i b2b cold calling? Pratar du med en beslutsfattare på verkställande nivå? Se till att ditt kallvalsmanus och din konversation återspeglar lämplig nivå av professionalism. Även om lite småprat är lämpligt, kommer en professionell telefonförsäljare att styra det kalla samtalet tillbaka till dess syfte.
10. Ange ditt fullständiga namn
Det verkar som att detta borde vara självklart, men framgångsrika säljare som ringer kalla samtal uppger sina fullständiga namn samt namnet på deras företag i början av samtalet. Den sätter en professionell ton för säljsamtalet och låter även nya säljare behålla kontrollen över samtalet från början. Uppringare som använder sitt fullständiga namn ger respekt. Om potentiella kunder måste be om denna information har telefonförsäljaren avstått från samtalet.
11. Inkludera ett lockande värdeförslag
Kärnan i varje kallt samtal är värdeerbjudandet. Vad har säljaren att erbjuda potentiella kunder och hur kommer det att gynna deras liv eller företag? Även om det är viktigt att fånga potentiella kunders uppmärksamhet och beröra deras smärtpunkt, kommer det kalla samtalet inte att resultera i en uppföljning om den som ringer inte erbjuder värde av intresse.
12. Bemästra din ton
Även om ett kallt manus är viktigt, är det inte alltid vad du säger utan hur du säger det som spelar roll när du utvecklar säljförmåga. Säljare som låter uttråkade kommer inte att locka mycket intresse bland sina leads. Förutsägelser kommer inte att bli entusiastiska över att höra om en produkt från en kall ringer som låter arg, ledsen eller irriterad. När du repeterar ditt kallvalsmanus, var säker och öva på att bemästra din tonfall.
Läs mer: kalla samtalstjänster
Hur man Cold Call
Utsikten att ringa ett kallt samtal kan vara nervkittlande, men processen att ringa är enkel. Samla bara din lista över potentiella säljteam – eller låt din kalla samtalsprogram göra det åt dig – och börja prata!
Osäker på hur man ringer kalla samtal? Följ bara de här stegen och du kommer att undra hur du någonsin gjorde försäljning utan en sådan pitch:
- Känn din prospekt – Undersökningar före samtal är avgörande för att ringa det kalla samtalet. Var medveten om vem du kontaktar innan du ringer ett kallt samtal.
- Använd en kreativ öppningslinje – Skriv flera öppningsrader för olika typer av potentiella kunder och välj en öppningsrad att använda innan du ringer det kalla samtalet.
- Slå på din prospekts smärtpunkter – Varför ska prospekten bry sig om vad du har att säga? Gör kalla samtal till betydelse för dina leads genom att röra på deras målarpunkter.
- Erbjud ett värdeerbjudande – Vad har du att erbjuda din potentiella kund? Varje framgångsrikt kallsamtal måste innehålla ett värdeförslag som är viktigt för den potentiella kunden.
- Skicka en uppmaning till handling – Anta aldrig att din potentiella kund vet varför du ringer dem. Faktum är att de kanske väntar på att du ska fråga! Om anledningen till samtalet är en försäljning, be om det. Om samtalet är att ställa in ett uppföljande säljmöte, inkludera den uppgiften i din uppmaning.
- Begär en uppföljning – Få kalla samtal resulterar i rea vid första försöket. Faktum är att många leder till ingen kontakt alls. När du lämnar ett röstmeddelande, var säker och begär ett uppföljningsmöte. Begär också ett uppföljningsmöte för potentiella kunder som inte har tid att prata eller som uttrycker tvekan om att avsluta en affär.
Cold Calling vs. Varmt samtal
Vad är skillnaden mellan cold calling och warm calling? Det handlar om intresse. I varma samtal har potentiella kunder redan uttryckt intresse för att produkten eller tjänsten säljs, antingen genom att besöka en webbplats, registrera sig för ett nyhetsbrev eller kommunicera med en säljare. Cold calling, å andra sidan, görs till leads som inte har uttryckt intresse och inte har haft någon tidigare koppling till varumärket. Även om varma samtal kan resultera i fler omvandlingar, krävs det mer ansträngning för att få leads än forskning om kalla samtal.
Är cold calling olagligt?
Cold calling och cold calling-tjänster är helt lagliga i USA, men det finns begränsningar för vem som kan ringas och under vilka tider. Till exempel, om en prospekt har bett ett företag att inte längre ringa dem – eller om de har registrerat sig för Ring inte-registret, måste dessa önskemål vara skyldiga. I vissa andra länder, som till exempel Storbritannien, är cold calling olagligt.
Är cold calling död?
Även om strategier har förändrats under de senaste åren lever cold calling i bästa fall 2022, och det är fortfarande en effektiv metod för digital marknadsföring. Köpare – och hela köpprocessen har dock förändrats under 2000-talet, och de är mer informerade än tidigare, tack vare deras tillgång till World Wide Web. Därför har det blivit viktigare för kalla callers att göra sin research och kvalificera potentiella kunder så bra som möjligt för att fånga en prospekts uppmärksamhet.
Bild: Depositphotos