Young Entrepreneur Council (YEC) är en organisation som endast är inbjudna och består av världens mest lovande unga entreprenörer. I samarbete med Citi lanserade YEC nyligen BusinessCollective, ett gratis virtuellt mentorskapsprogram som hjälper miljontals entreprenörer att starta och växa företag.
1. Var ärlig och sälj inte för mycket
Se till att vara ärlig och lova inte världen. När du översäljer ser du orealistisk och omogen ut. Jag låter alla potentiella kunder veta att problem kommer att dyka upp, och det som skiljer oss är att vi överkommunicerar när dessa problem uppstår. Den största rädslan som kunder har är att du kommer att försvinna under utmaningar. När jag gör detta på möten ser jag direkt att min potentiella kunds vakt faller. – Krish ChopraUnited Medical Rotations
2. Identifiera vad som betyder mest för dem
Oavsett om det handlar om ett större kontrakt eller en anställds löneökning så kopplar jag till en passion när jag förhandlar. Vad bryr sig företaget eller individen mest om? Jag fokuserar på hur jag bäst kan fylla det behovet genom vad det än är jag föreslår. De kanske inte älskar numret vi slutar med, men deras viktigaste behov kommer att tillgodoses av det jag erbjuder. Vi vinner alla. – Megan SmithBrownstone PR
3. Låt tystnaden fungera för dig
Tystnad. Det är min favoritförhandlingstaktik. När du ber om något och någon säger nej, om du bara lämnar utrymme för besvärlig tystnad, måste de säga något – och det är vanligtvis ett steg mot mitten. – Christopher Kelly, sammankalla
4. Upptäck områden med ömsesidig vinst
Lägg tid på att upptäcka den andra partens mål för att öka de ömsesidiga vinsterna i förhandlingen. Till exempel, om den andra parten inte viker sig på priset, fokusera istället på andra delar av avtalet, såsom garantins längd och omfattning, rabatt vid köp i bulk och andra intresseområden som kan ge ännu mer vinst för båda parter. – Doug BendBend Law Group, PC
5. Rada upp andra erbjudanden
Du kommer alltid att ha mer inflytande i en förhandling om du har andra alternativa erbjudanden på bordet. Detta ger dig möjlighet att skapa lite spänning och driva upp siffrorna till din fördel. Men tryck inte för hårt, annars riskerar du att förlora alla erbjudanden. Det är alltid en balansgång. – Elisa Miller-OutSinglebrook
6. Ändra din Outlook
Ändra din syn: Se inte förhandlingar som ensidiga segrar, utan istället som en övning i att kreativt hitta en lösning där alla känner att de vann. Innan du går in i en förhandling, tänk på hur en ”vinst” skulle se ut från andra sidan: Är det lägre priser, mer av X eller mindre av Y? Se hur ni kan mötas halvvägs från start och presentera det som sådant. – Kim KaupeZinePak
7. Prata siffror först
Förankringseffekten är en egenhet av mänsklig psykologi som kan vara användbar i förhandlingar. Den första figuren som nämns fungerar som ett ankare och sätter sammanhanget för fortsatta förhandlingar. Det är osannolikt att du kommer överens om figuren du först nämner (så tänk på det när du bestämmer dig för en figur) men ankaret kan hjälpa till att flytta den slutliga figuren i en riktning som gynnar dig. – Vik PatelFramtida värdskap
8. Var inte rädd för att börja högt
Vi har ofta mer värde än vi ger oss själva kredit för. Det är därför en framgångsrik förhandling bör innebära att siktet är högt och att be om mer än du normalt skulle nöja dig med. Ofta kommer du att bli förvånad när de tar erbjudandet, och även om de inte gör det är det vanligtvis en starkare position än att börja lågt och försöka förhandla upp. – Elle Kaplan, LexION Capital
9. Var aldrig den första att säga figuren
Jag gjorde det här misstaget flera gånger. När jag väl kommit på det har jag alltid kommit ut på den vinnande sidan av en förhandling. Så fort du anger siffran förhandlar du mot dig själv. Du har sagt till den andra parten var du vill vara och du kommer aldrig att gå upp därifrån. Om du får den andra personen att ange siffran först, kan du gynnas om siffran var högre än din. – Diego Orjuela, kablar och sensorer
10. Håll fast vid dina vapen
Stå fast och självsäker när du levererar din sida av förhandlingen. Du behöver inte använda skrämsel, men du kan ge ifrån dig ett yttre förtroende. Kanske är det att bluffa på någon nivå, men det hjälper i vissa fall när den andra sidan inser att de inte kan slita ner dig eller knuffa runt dig. Det har fungerat för mig att utstråla detta självförtroende och känslolösa luft. – Drew Hendricks, smörblomma
11. Lyssna mer än du pratar
De flesta människor närmar sig förhandling med tankesättet att de behöver kommunicera vikten av vad de vill. Det är mycket mer effektivt att ha en förståelse för vad den andra personen vill ha och utnyttja det för att få det du behöver. Att göra detta samtidigt som jag förhandlar om varumärkesaffärer för mina kunder har resulterat i att mina kunder alltid får ut det som är viktigast för dem ur en affär. – Leila LewisBli inspirerad PR
12. Förbered alternativ
Förbered dig innan förhandlingen börjar! Vet vilka dina alternativ är i de frågor som är viktiga för dig. Jag försöker som punktlistor lista ut de huvudsakliga intressen jag har och vad jag förväntar mig att få ut av förhandlingen. Chansen är stor att några av dina intressen kan glida förbi utan att bli ifrågasatta, men du bör vara förberedd om det enda intresse du verkligen bryr dig om utmanas. Vad kan du erbjuda i så fall? – Michael AvertoChannelApe