Det råder ingen tvekan om att LinkedIn fick stor popularitet som en plattform för att koppla samman arbetsgivare och arbetssökande. Men nu tjänar det ett mycket större syfte än rekrytering. Denna mångsidiga plattform har dykt upp som ett kraftfullt verktyg för att nätverka, skapa varumärkesmedvetenhet och bygga värdefulla kundrelationer.
Du går mycket miste om LinkedIn inte är en del av din marknadsföringsstrategi.
En väl kurerad LinkedIn-närvaro kan sätta ditt företag på kartan. Faktum är att LinkedIn har blivit en viktig faktor för att öka din synlighet online och öka dina chanser att säkra en högre ranking på sökmotorer. Och, naturligtvis, det är en onekligen effektiv plattform för att vinna över köpare och etablera trovärdighet i branschen.
Misslyckas dina marknadsföringsinsatser på LinkedIn att locka kunder? Strategier som har fungerat på Instagram eller Facebook kanske inte lovar liknande resultat på LinkedIn. Eftersom LinkedIn är en professionell plattform är det avgörande att anpassa ditt tillvägagångssätt därefter.
Oavsett om du är ny på LinkedIn eller om dina tidigare försök har misslyckats, är det dags att finjustera din marknadsföringsstrategi på LinkedIn. Här är några sätt att effektivt marknadsföra ditt innehåll på LinkedIn. Låt oss dyka in.
Skapa innehåll av hög kvalitet
Skapar du innehåll bara för sakens skull? Det tillvägagångssättet kommer aldrig att fungera. Innehåll av dålig kvalitet är slöseri med din tid. Gör istället din research för att ta reda på vad som intresserar din publik. Om du saknar skrivförmåga, överväg att involvera en professionell författare.
Till skillnad från Facebook eller Twitter är det inte lämpligt för LinkedIn att dela dumma skämt eller tanklösa memes. Det är absolut nödvändigt att komma ihåg att LinkedIn är en professionell nätverksplattform. Det är möjligt att skapa roligt och engagerande innehåll utan att sudda ut gränserna för personlig humor och professionellt innehåll.
Lär känna din målgrupp
Utan att identifiera din målgrupp kommer du att skapa irrelevant innehåll. Hela din innehållsstrategi kommer att gå på tok om du inte vet vad din publik gillar. Att göra din research för att känna till och segmentera din målgrupp är därför ett viktigt steg för att marknadsföra innehåll på LinkedIn.
Optimera ditt innehåll
Sökmotoroptimering gör inte bara ditt innehåll upptäckbart på LinkedIn utan ökar också chanserna att ditt företag dyker upp vid relevanta webbsökningar. Först och främst måste du göra sökordsforskning och inkludera relevanta sökord för att optimera din LinkedIn-sida såväl som annat innehåll. Se dessutom till att alla avsnitt, inklusive banner och profilbild, är kompletta på din LinkedIn-sida.
Skippa hårdförsäljning
Till skillnad från andra plattformar är LinkedIn inte platsen för att tydligt marknadsföra dina produkter eller tjänster. Aggressiv reklam, spam och pushande av dina produkter är några saker som LinkedIn-gemenskapen inte uppskattar. Så om det har varit ditt tillvägagångssätt är det dags att rätta till det. Din innehållsstrategi bör sätta din publik först. Ett kundcentrerat tillvägagångssätt kommer att tilltala din målgrupp och generera gynnsamma resultat.
Håll dig konsekvent
Oavsett hur genomtänkt och relevant ditt innehåll är, kommer du inte att påverka med ett sporadiskt inläggsschema. Liksom de flesta sociala medieplattformar har LinkedIn ett tillflöde av innehåll på en daglig basis. Konsekvent inlägg är nödvändigt för att hålla ditt varumärke levande i din målgrupps sinne.
Det rekommenderas att hålla sig till att posta två till fem gånger i veckan. Vi föreslår att du planerar en månatlig innehållskalender som säkerställer att du publicerar regelbundet. Det är en bra idé att lämna lite utrymme i din kalender för att dela innehåll om aktuella frågor och populära ämnen.
American Marketing Association har satt ihop en fantastisk resurs för att hjälpa dig att identifiera de bästa tiderna att göra inlägg på sociala mediersom utgångspunkt.
Diversifiera innehåll
Att skapa långa blogginlägg är ett beprövat format för att dela värdefullt innehåll med din målgrupp. Men många upptagna proffs kanske inte har tid att gå igenom en lång post mitt i arbetsdagen. Dessutom är vissa människor helt enkelt inte intresserade av att läsa långa inlägg.
Det är därför varje varumärke bör överväga att diversifiera sitt LinkedIn-innehåll bortom blogginlägg. Bitstora och informativa videor är uppmärksammade och kan delas. Du kan också testa att gå live på LinkedIn att interagera med dina anslutningar direkt.
Glöm inte undertexter
Producerar du videoinnehåll för LinkedIn men får inte önskat resultat? Se först till att du laddar upp välproducerade videor. Du har ingen högskalig produktion för att göra bra videor för LinkedIn. Tre grundläggande saker att tänka på är bildkvalitet, ljudkvalitet och ljus.
För det andra, gör inte dina videor för långa. Det skulle vara bäst att hålla sig till två minuter eller mindre för att hålla dina tittare engagerade. Om du planerar en informationsvideo, se till att varaktigheten inte överstiger tio minuter.
Slutligen är det viktigt att notera att många människor bläddrar igenom LinkedIn på offentliga platser eller på jobbet. Och detta betyder att de förmodligen inte kan spela upp ljudet. Dessutom spelas videor på LinkedIn på mute som standard. Det är därför du alltid bör inkludera undertexter i dina videor.
Här är ett exempel på ett videoklipp som har redigerats med Headliner.app för att lägga till undertexter och en förloppsindikator. Detta var helt enkelt en del av en längre Agency Accelererad intervju.
Inkludera betald reklam
Det finns bara så mycket du kan uppnå med organiskt inlägg. För att ytterligare marknadsföra ditt innehåll bör du införliva betald reklam på LinkedIn. Sponsrade inlägg är framgångsrika när det gäller att nå nischade målgrupper och generera potentiella kunder av hög kvalitet. En av de största fördelarna med betalda annonser på LinkedIn är plattformens avancerade inriktningsfilter.
Välj strategiskt inläggsdagar och tid
Att slumpmässigt lägga upp någon dag i veckan när som helst kommer inte att minska det. Det finns ett överflöd av innehåll som ständigt delas på LinkedIn, och ditt hårda arbete kommer bara att gå vilse i bruset om du inte är försiktig med dina inläggstider.
Enligt HubSpot bör du posta tisdag till torsdag, mellan 08.00 och 14.00, för att maximera ditt innehålls synlighet. Det finns dock inget som passar alla när det kommer till tidpunkter för inlägg. Den mest lämpliga tiden och dagarna att lägga upp kommer att variera beroende på din bransch. Helst bör du testa olika inläggstider för att hitta ett schema som lockar flest visningar och engagemang.
RELATERAD: Agorapulse-recension: Hur man gör det enkelt att hantera sociala medier
Svara på engagemang
När medlemmar kommenterar ditt inlägg, se till att du bekräftar deras engagemang genom att svara. Dessutom bör du också kommentera och dela andras innehåll för att skapa nya kontakter. LinkedIn automationsverktyg är användbara för att påskynda sändningen av anslutningsförfrågningar och uppföljningsmeddelanden.
Om du märker att en viss stil av inlägg får mer engagemang än vanligt, skulle det vara bra att skapa liknande innehåll.
Korsmarknadsföring av innehåll
Har du en väletablerad närvaro på andra sociala medieplattformar som Facebook, Twitter och Instagram? Du kan utnyttja dessa plattformar för att marknadsföra ditt LinkedIn-innehåll. Varje gång du lägger upp en ny blogg, video eller annat innehåll, se till att dela en länk på dina sociala mediesidor.
Dessutom kan du också använda e-postmarknadsföring för att öka din räckvidd på LinkedIn. Att återanvända LinkedIn-innehåll för e-post är ett utmärkt sätt att ge din LinkedIn-sida ett lyft.
Få ut det mesta av grupper
LinkedIn är en guldgruva när det kommer till intressegrupper. Även om ditt varumärke tillhör en nischbransch, kommer du sannolikt att hitta relevanta grupper på LinkedIn. Och om inte, då har du makten att skapa en.
Genom att gå med i och delta i grupper får du tillgång till målgrupper som är relevanta för din bransch. Eftersom du redan vet att gruppens medlemmar är intresserade kan du fokusera på att dela innehåll av hög kvalitet.
Som tidigare nämnts gillar ingen spam eller alltför reklaminnehåll. Dessutom är det viktigt att följa de regler och riktlinjer för inlägg som gruppadministratören fastställt. Förutom att lägga upp innehåll, se till att du interagerar med andra medlemmar och engagerar dig i deras inlägg. Interagera alltid på ett respektfullt och artigt sätt.
Poängen
LinkedIn är en fördelaktig plattform för att ta din innehållsmarknadsföring till nästa nivå. Det erbjuder ett antal organiska och betalda strategier för att marknadsföra ditt innehåll till en bredare publik för att öka engagemanget och få publicitet för ditt varumärke. Istället för att fotografera i mörker, använd våra ovan nämnda praktiska tips för att få ditt LinkedIn-innehåll uppmärksammat.