Som den största sociala plattformen i världen kan Facebook hjälpa företag att få kontakt med nya kunder, bygga varumärken och driva försäljning.
Jeremy Howie är en Facebook-marknadsföringsexpert och ger sin insikt i den här artikeln. Han är medlem i Facebook 2016 SMB Council, tankeledare för digital marknadsföring och VD för Enlightened Marketing LLC. Du kan få kontakt med honom på Facebook via www.f acebook.com/jeremy.howie.
#1 Använd video
Facebook är en plattform som är unikt optimerad för video. Med mer än en miljard timmars video tittad varje dag är anledningen till att använda video självförklarande. Videor ska hållas korta, fånga uppmärksamhet under de första sekunderna, berätta en historia och ge värde till den potentiella kunden. Facebooks grundare/VD Mark Zuckerberg har sagt att Facebook kommer att vara ”mest video” 2019.
#2 Tänk mobilt först
Under 2015 överträffade Internetanvändare som bara var för mobila datorer. Antalet är högre specifikt för Facebook, där 80 % av användarna kommer åt plattformen med sin mobila enhet. Facebook är designat med en mobil-först-mentalitet, eftersom (och oroväckande) 40 % av småföretagen säger att deras webbplatser inte är optimerade för mobilen. Allt du gör på Facebook bör ha en mobil-först-mentalitet. Detta innebär att bilder ska vara lätta att se på en mindre enhet. Det är också viktigt för företagare att ha en mobiloptimerad webbplats. Den goda nyheten är att Facebook-sidor redan finns!
#3 Ge värde
Facebook, eller någon annan typ av marknadsföring, bör ge värde. Människor köper av dem de känner, gillar och litar på. Att leda med svar på de vanligaste kundfrågorna och sedan följa upp försäljningen senare är ett bra sätt att marknadsföra. Värde kan också komma i form av humor, inspiration eller underhållning. Att vara ett värdefullt företag är ett bra sätt att sticka ut från konkurrenterna.
# 4 Engagera dig konsekvent
Företag bör sträva efter att posta minst en gång om dagen på sin Facebook-sida, så länge de ger värde (se tips #3). De bäst presterande inläggen inkluderar en video eller en bild, är korta och framkallar ett svar. Ju fler människor engagerar sig (gilla/reagerar/kommenterar/delar), desto större är möjligheten för företag att nå nya potentiella kunder i nyhetsflödet. Facebook hjälper också företag att hantera sina sidor på sin egen tid genom verktyg som att schemalägga inlägg i förväg. Genom att konsekvent titta på Page Insights kan företagsägare lära sig mer om sin(a) målgrupp(er) och förstå vilket innehåll som fungerar bäst.
#5 Utveckla en innehållsstrategi
Istället för att rikta in sig på potentiella köpare med försäljnings- eller konsultationserbjudanden bör företag överväga att tillhandahålla relevant innehåll baserat på vanliga frågor. Detta innehåll kan ha ett centralt tema och utnyttjas över flera typer av media. Till exempel kan en kort ”How To Do XYZ”-video delas som ett Facebook-inlägg, användas som en del av ett blogginlägg och bäddas in i ett e-postmeddelande till en prenumerantlista. Med tiden bör analyser ses över för att se vilket innehåll och vilka distributionskanaler som är mest effektiva.
#6 Testa olika annonsmål
Facebook ger sina annonsörer flera sätt att få kontakt med sina idealkunder. Många företag börjar med att boosta inlägg på sin sida, men detta är bara toppen av isberget. I Facebooks Ads Manager finns det flera annonsmål att välja mellan, inklusive webbplatstrafik, webbplatskonverteringar, inläggsengagemang, videovisningar, lokal medvetenhet, generering av potentiella kunder och appinstallationer. Målet för lokal medvetenhet hjälper tegelföretag att nå potentiella kunder som befinner sig inom en given radie från sin butik med riktade annonser i nyhetsflödet. Företag kan också välja en uppmaningsknapp för sina annonser för lokal medvetenhet, till exempel Ring nu eller Få vägbeskrivningar. När människor klickar på Få vägbeskrivningar får de en karta med vägbeskrivningar direkt till företagets ytterdörr. För bara några få dollar i annonsutgifter kan tusentals potentiella kunder nås.
#7 Split Testa allt
Att ta reda på vad som fungerar bäst är avgörande för att få ut så mycket som möjligt av alla annonseringsbudgetar. Delad testning – aka A/B-testning – jämför helt enkelt flera versioner av en annons för att se vilken som konverterar till ett klick, lead och/eller försäljning mest effektivt. Till exempel, inom en annonskampanj kan företag testa fyra annonser med samma rubrik men var och en med olika bild. När den bästa bilden har upptäckts kan företag använda den för att testa olika rubrikalternativ. Med tiden kan företag identifiera sina högst presterande ”superannonser”. Eftersom du kan utnyttja Facebooks kraftfulla inriktning på Instagram också, bör företag överväga att testa på båda plattformarna.
#8 Använd rapporter, data och inställningar
När företag säger till mig att de inte har framgång med Facebook-marknadsföring beror det vanligtvis på att de inte inser den sanna magin i siffror. Det finns oändliga rapporteringsalternativ som hjälper annonsörer att förstå exakt hur deras annonser presterar och hur människor reagerar på dem. Annonsörer kan till exempel se information om hur länge deras videor ses eller hur många personer som konverterar till en potentiell kund. Ett av de bästa inriktningsverktygen på Facebook är Custom Audiences – företag kan använda en befintlig kundlista (t.ex. frekventa, säsongsbetonade eller engångsköpare) för att skapa en målgrupp och rikta in annonser på Facebook, Instagram och Audience Network. Facebook kan också hjälpa företag att skapa en större ”Lookalike”-publik med personer som mest liknar varje anpassad målgrupp.
#9 Använd Retargeting
Att visa en annons för någon som redan har uttryckt intresse för en produkt eller tjänst – aka retargeting – är den högsta konverteringsformen av marknadsföring som finns. Facebook tillåter annonsörer att göra detta med Facebook Pixel. Facebook Pixel är en kod som företag kan skapa i Ads Manager (det finns bara en per annonskonto) och installera på sin webbplats. Det gör det möjligt för företag att nå personer på Facebook som redan har besökt specifika sidor på deras webbplats (anpassad målgrupp), och kan också användas för att hitta nya kunder som ser mest ut som befintliga webbplatsbesökare (lookalike-publik). Att rikta om en intresserad köpare med en märkesvideo, ett rekommendation eller ett specialerbjudande kan leda till en betydande ökning av konverteringar.
#10 Utnyttja nya funktioner (betalt och gratis)
Företag kan nu videochatta, skicka röstmeddelanden, sända realtid med Facebook Live, skapa evenemang och mycket mer. Även om det bästa sättet att bli framgångsrik med Facebook-marknadsföring är att investera i Facebook-annonsering i Singapore, kan företag fortfarande utnyttja Facebooks kostnadsfria verktyg, börja med att skapa en sida och publicera engagerande innehåll. Att få kontakt med andra företag på Facebook (gilla, kommentera, dela om) som ditt eget företag kan också vara ett effektivt sätt att bygga gemenskap och ömsesidighet med andra företag, samt nå potentiella köpare på andra platser där de spenderar tid.
Bonustips
Facebook erbjuder utmärkt gratis marknadsföringsutbildning för företag i form av 50 eLearning-moduler på Facebook Blueprint.
Facebook utvecklas ständigt och ger företag nya sätt att få kontakt med sin publik. På grund av dess enorma användarbas, data och inriktningsalternativ kan den anses vara den mest kraftfulla marknadsföringsplattformen i världen.