Blogging misstag händer oss alla.
Upphetsad av en bra innehållsidé sätter du dig ner redo att veva ut det där mördande inlägget. Men när du kommer längre in i bloggandet ersätts din entusiasm av en känsla av rädsla.
Det är klart att du fastnar. Du är inte säker på vad problemet är, men stycket går inte ihop som du trodde det skulle.
Du lägger ner huvudet och fortsätter skriva, men rädslan intensifieras snabbare än din beslutsamhet. Du inser nu att du har en hel röra av ett inlägg på dina händer.
Gör du dessa bloggmisstag?
OK, låt oss slappna av, ta ett djupt andetag och ett steg tillbaka och gå igenom denna snabba 10-delade lista för att se vad som har gått fel.
Eller, ännu bättre, håll den här listan med 10 bloggmisstag till hands, så att du kommer att övervinna writer’s block och hålla dig på rätt spår från början.
1. Vad är poängen?
Det värsta en läsare kan tänka efter att ha kommit till slutsatsen av ditt inlägg är: ”Vad i helvete handlade det om?”
Inse det, du har kändes så efter att ha tillbringat värdefull tid och uppmärksamhet med att logga igenom ett inlägg utan mening, och du var inte nöjd.
Se till att du vet vad du försöker säga innan du börjar. Det hjälper dig att undvika vanliga bloggmisstag och ta läsaren kortfattat från punkt A till punkt B.
2. Vem bryr sig?
Det värsta en läsare kan tänka på tidigt i ditt inlägg är: ”Varför ska jag bry mig om det här?”
Din rubrik måste tydligt ange fördelen med att läsa (mer om detta om en liten stund), introduktionen av ditt blogginlägg måste göra den utlovade fördelen ännu mer lockande, och resten av ditt inlägg skulle bättre leverera varorna om du hoppas kunna ha en glad läsare.
3. Dålig chi
I kinesisk medicin, en harmonisk chi flöde i hela kroppen är den hemlighet för hälsanoch dåligt eller stört flöde resulterar i sjukdom.
Likaså i skrift leder dåligt flöde till dålig berättelse och förvirrade läsare. Tänk på de inlägg du älskar att läsa för ett ögonblick … varje stycke flyter troligen in i nästa, och håller dig naturligtvis engagerad i ämnet.
Så granska dina utkast för att säkerställa att din sekvens av idéer är både logisk och övertygande, och för din läsare från punkt A till punkt B på en hal sluttning, mening för mening.
Digitala handelspartners är Copybloggers byråavdelning, och vi är specialiserade på att leverera riktad organisk trafik för växande digitala företag.
4. Detaljdump
Missförstå mig inte – vagt skrivande är inte bra för någon. Men alltför detaljerat skrivande kan vara lika dåligt, eller värre.
Om läsarens ögon börjar bli glappa så har du gjort ett av de allvarligaste bloggmisstagen. Ge tillräckligt med detaljer för att underlätta förståelsen, men gå inte iväg på tangenter som borrar ner för djupt i onödan.
Det är vad länkar är till för.
5. Den vandrande vägen
Vilken bra text som helst är så lång som den behöver vara, men inte ett ord längre.
Ändå är det ganska lätt att tappa en publiks uppmärksamhet nuförtiden, även när de från början är intresserade av dina blogginläggsidéer.
Fortsätt inte för länge om ämnet inte kan stödja längden, vilket innebär hänsynslöst innehållsredigering ner till en längd som passar ämnet bäst.
Om det innebär att dela upp ämnet i två eller flera separata inlägg, så var det. Det kan till och med vara den bästa idén för din blogg, så att du kan rikta in dig på olika sökord. På tal om nyckelord…
6. Robotit
Skriver du för sökmotorer istället för människor?
Om så är fallet, lider din blogg av ”robotitis”, en åkomma som kännetecknas av tråkigt, nyckelordsfyllt innehåll som bara tjänar till att fylla utrymmet på sidan.
Om du verkligen hoppas kunna sälja fysiska eller digitala produkter måste du skriva bättre innehåll som faktiskt fångar läsarna på din berättelse.
7. Copycat-innehåll, snarare än copywriter-innehåll
Gör du det som alla andra i din nisch gör med sin blogg?
Stanna, släpp och rulla dig direkt ur det läget och lär dig hur du är copywriter.
Du behöver ditt eget unika säljförslag som lockar och håller uppmärksamhet. Det är skärningspunkten mellan vad din publik vill höra om och det speciella perspektiv du har att erbjuda.
8. Svaga rubriker
Klager du över att skriva ett bra inlägg, bara för att smälla på en hastigt sammansatt inläggstitel som nästan garanterar att knappast någon kommer att läsa den?
Mindre än övertygande rubriker förstör mer solida blogginlägg än något annat av dessa bloggmisstag. Om din rubrik inte tydligt anger varför någon ska välja ditt inlägg att läsa, istället för alla andra inlägg som kan se likadana ut, spelar det ingen roll hur bra du skriver.
Det finns dock ett enkelt botemedel nästan garanterat för att dra fler människor till ditt innehåll: Upptäck hur du skriver rubriker.
9. Egocentritus
Hoppas du på att tjäna pengar på din blogg och ändå skramla på överdrivet mycket med personligt skrivande? Du vet … om din hund, din guldfisk och din senaste blindtarmsoperation?
Din skrivarröst kanske lider av ”egocentritus”.
Prova dessa redigeringstips för att göra din blogg till en publikfokuserad resurs för läsare. De hjälper dig att skapa den typ av engagerande innehåll som övertalar människor att stanna kvar.
10. Inget e-postregistreringsformulär
Blogga misstag blir inte värre än det här.
Utelämnar du ett e-postprenumerationsalternativ på din webbplats?
Jag kan bara beteckna detta som en sjukdom i bloggande sinne. Du gör allt det hårda arbetet för att få allt annat precis rätt, och ändå litar du på att folk kommer ihåg att komma tillbaka på egen hand?
Det är bara självdestruktivt. Personsökning Dr Freud!
Som tur är är den här också lätt att fixa. Börja bygga din e-postlista och ge läsarna en anledning att prenumerera för att få mer innehåll från dig.
Blogga misstag kommer du inte längre att göra
Och där har du det … de vanligaste bloggmisstagen som är lätta att göra när du precis har börjat.
Har du en bättre uppfattning om varför din mördaridé kan bli ett mediokert inlägg? Bra. Nu vet du hur du undviker det.
Om du vill lära dig mer om att blogga som fungerar, glöm inte att ta vår gratis e-bok nedan.
PRENUMERERA NU
Observera: JavaScript krävs för detta innehåll.