Under hela min karriär med Awesome har jag genomfört över 500 projekt för över 200 nystartade företag, från att lansera servettidéer till konkreta produkter, genomföra deras affärsplaner och arbeta med så många olika typer av entreprenörer från alla möjliga bakgrunder.
Jag har arbetat med kända varumärken som Udemy, Happify, Eight Sleep, Hedgeable, Thought Catalog, Kisi, Skift, ArtBinder och Wanderfly, som TripAdvisor förvärvade. För att inte tala om Beyoncés första startup-investering, Sidestep.
Här är 10 av de viktigaste lärdomarna jag har fått under processen:
1. Att utveckla din grundarpassion är den viktigaste tillgången
Om du startar ett företag är en av de viktigaste sakerna du behöver göra att utveckla de färdigheter som kräver att du driver ett framgångsrikt företag. Du måste lära dig vad som krävs för att utveckla en passion och hur du kan växa den över tid. Studien visar att ”grundare visar hög passion ökar neurala investerares engagemang med 39 % och investerares intresse för satsningen med 26 % jämfört med dem som visar låg passion.”
Jag ser ofta nystartade kunder till mina har en bra idé men är inte tillräckligt hängivna till sina projekt. Att ge viktiga uppgifter till oerfarna gruppmedlemmar eller anta att saker kommer att lösa sig eftersom de har en ”bra idé”. Att vara driven innebär att du kommer att leva och sova med det ansvaret, och du skulle lägga mer tid på det tills du lyckas.
Räkna ut en process för att snabbt förstå din passion. Jag har ägnat mig åt över 10+ olika sidostörningar och spelningar i mitt tidiga 20-tal innan jag slog mig ner i entreprenörsvärlden. Från var och en av dessa spelningar har jag extraherat olika värderingar — som gäller min grundares passion. Det är OK att göra många andra saker och lära sig om vad som är dina styrkor och svagheter.
I slutändan kommer människor att investera i din produkt eller dina idéer om de tycker att du brinner för dem. Att ha en briljant idé är en sak men att visa hängivenhet är en annan sak.
2. Avsluta alltid det du börjar
En av de viktigaste lärdomarna jag har lärt mig när jag startade mitt eget företag är att att gå igenom många olika erfarenheter hela vägen igenom kommer att ge dig ovärderliga lärdomar som du kan tillämpa på ditt företag. Speciellt nuförtiden är uppmärksamhetsspannet mycket lågt; vi tenderar att börja på projekt som vi släpper taget för ofta. Det här är en nedåtgående spiral som inte skulle göra något annat än att skada din motivation att hitta de rätta idéerna för din riktiga passion. Ganska mycket, det skulle numera dig utan att du inser det.
För att upptäcka din entreprenörsanda och grundarpassion måste du skaffa dig rätt erfarenhet. Att avsluta det du har påbörjat är därför en av de viktigaste vanorna som kommer att lära dig vad det innebär att gå hela vägen igenom en hel process av en given uppgift eller uppgift. Att lära sig alla upp- och nedgångar, även vissa är misslyckanden, är därför avgörande för att bygga upp dina färdigheter. Entreprenörer utan misslyckande är mindre benägna att lyckas i affärer än de som får smutsiga händer och går hela vägen genom de upplevelser de utsätts för från början till slut. Detta kan vara ett personligt projekt, en marknadsföringskampanj eller till och med en uppgift som en familjemedlem har gett. Att ha för många ofullständiga ansträngningar kommer att skada och kannibalisera din framtid.
3. Brist på empati är skadligt
Jag ser ofta startupgrundare med stor intelligens, skarpa kakor och väl avrundade individer som nästan har kunskap om varje ämne. För att inte nämna, de har rest runt i världen och satt sin fot på nästan alla kontinenter. Men en sak som saknas på den här bilden är att de inte är lika bra på att fånga vissa känslor när det kommer till att hantera människor de umgås med. Hittills kan de ha övertygat sina investerare men vad som saknas är dagar efter att de samlat in pengar. Den största utmaningen för grundare i början av deras satsningar är att anställa rätt personer och hantera dem och inte bara deras produkt.
Detta är en viktig aspekt för Founders eftersom om du saknar empati kommer du inte att förstå dina användare, ditt team, din investerares förväntningar och allt annat däremellan. Det är en viktig egenskap som måste uppnås på vägen.
Jag har lärt mig att människor kommer att glömma vad du sa, människor kommer att glömma vad du gjorde, men människor kommer aldrig att glömma hur du fick dem att känna.
Maya Angelou
4. Din miljö har en direkt inverkan på din framgång
Jag tror starkt på att din framgång kommer från hur du formar din omgivning. Jag har lärt mig från första hand att det direkt påverkar din framgång att fastställa den rätta platsen där du utför ditt arbete. Många människor underskattar den fysiska miljön för sitt välbefinnande medan de bygger sina drömmar. Genom åren har jag upplevt att där du arbetar, där du tar dina möten, dina samtal, vem du väljer att umgås med direkt påverkar resultatet av ditt misslyckande eller framgång. Din miljö är viktig. Människor anpassar sig till sin miljö, och om det inte är tillräckligt bra för att lyfta dig kan du kämpa och sladda runt i flera år för att försöka uppnå dina drömmar.
Den goda nyheten är att modifiering av din miljö är under din kontroll. Att ta bort dessa val kommer att leda dig till framgångsrika dagar, veckor och år framöver. Det har en dominoeffekt.
5. ”Perfektionism är en entreprenörs värsta fiende”
Jag är övertygad om att det är onödigt att ha en perfekt idé för att starta din startresa. Du kan bara börja med något grundläggande och utveckla det med tiden. Pressen att ha en ”perfekt” idé kan leda till felaktiga beslut som inte kan vändas lätt om du redan har investerat för mycket i den. Inte för att det är något fel med den erfarenheten, som skulle kunna lära ut många värdefulla lärdomar. Det är dock viktigt att vara beredd så mycket som möjligt för att eliminera några större misstag när du ska hitta rätt idé för ditt företag.
6. Ta tag i energin
När den första iPhone såldes den 29 juni 2007, på 5th Ave, var jag där personligen för att bevittna den. Att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt är viktigt, men du måste känna av tidpunkten och platsen med mycket engagemang. Om jag aldrig upplever att den första iPhonen säljs i historien och noga följt med skapandet av Apples appbutik, skulle jag aldrig ha kommit på en idé för UI/UX-byrå som fokuserar på denna tekniska utveckling. Jag tog tillfället i akt och det gav mig idén till mitt företag. Jag har sett storindustrins möjlighet vid horisonten genom att följa den noga och försöka förstå vad som skulle bli nästa stora grej.
Underskatta aldrig kraften i att vara under radarn och leta efter rätt tidpunkt att starta ditt företag. Jag kallar detta tillvägagångssätt ABC – Always Be Chasing!
7. Håll dina fiender nära, men din konkurrens ännu närmare
Det finns mycket du kan lära dig av andra företag som har gjort det före dig. Du behöver inte uppfinna hjulet på nytt; du kan helt enkelt lära dig av deras framgångar och misstag. Det är viktigt att göra dedikerad forskning om konkurrensbilden i din bransch. Du bör skapa ett dokument om vilka som är grundarna av ditt utrymme, vilken typ av anställda de anställer, vilken typ av kunder de går efter, vad är deras marknadsföringsstrategi. Följ dem på Google Alerts, så om det dyker upp en nyhetsartikel om dem får du ett meddelande omedelbart. Varje rörelse de gör bör du vara medveten om. Detta kommer att motivera dig att vakna tidigt på morgonen för att föra din start framåt.
8. Vara en heltidsentreprenör
Om en sak som är tydlig är att du inte kan utveckla din entreprenöriella passion utan att ägna din heltid åt det. Visst, det finns mycket du kan lära dig i företagslivet, och visst behöver vi alla lönechecken. Men du kan inte bygga någon annans dröm för alltid. Du måste sluta ditt jobb och du måste göra det nu; För ingen blir framgångsrik av tur. Varje framgångsrik grundare här ute har byggt det genom att ägna sin tid åt sina drömmar genom att vara heltid.
När jag startade Awesome för ett decennium sedan hade vi en disk på vår hemsida och skulle lägga upp våra kunder som lämnade sina dagliga jobb. ”17 kunder har slutat sitt dagliga jobb.” Vi firade denna statistik eftersom det var viktigt att uppmuntra branschen.
9. Att utföra din första produkt är svårare än du tror
En av de viktigaste lärdomarna jag har lärt mig av att arbeta med 200+ startups är att hur du lanserar din första produkt från start till verklighet kräver mycket mer än att bara sammanställa ett rockstarteam av produktchefer, designers eller utvecklare.
Det är en hårfin linje mellan måste-ha-funktioner och trevliga har. I verkligheten kan fokus på för många funktioner tidigt döda din start. Det är viktigt att förstå att idéer inte nödvändigtvis leder till en bra produkt.
Ditt mål bör vara att minska den kognitiva belastningen på dina användare och inte öka den. Ju fler funktioner du inkluderar, desto mer kommer de att bli förvirrade. Min favorit-MVP-startidé hette Push for Pizza. Med bara ett enkelt gränssnitt kan användare trycka på en ikon för att beställa en pizza från närmaste pizzeria. Denna produkt skapade ett stort buzz och de hade bara en funktion! Framgång mäts inte i antalet funktioner, det handlar om hur du utför och marknadsför dem.
10. Det handlar om processen
Att ha en ordentlig process för att lansera produkter är den avgörande skillnaden mellan framgångsrika entreprenörer och andra. Varje grundare jag har arbetat med har sin egen metod för att genomföra sina idéer. Att vara organiserad och omsätta dina idéer och funktioner i en process kan leda till att du blir av med de dåliga idéerna innan de misslyckas med dig. En del av min egen process är att visualisera dessa steg till mikroåtgärder där jag snabbt kan iterera dem så att allt blir mer förenklat snarare än att vara komplext.
Om du lanserar en ny produkt, istället för att bara gå till design och forskning, kan du skapa ett dokument som förklarar funktionerna, användarflödena och definierar deras prioriteringar. Och sedan dela det med intressenter för att få feedback, upprepa. Nästa skulle vara att ta dessa dokument i wireframes, sedan varumärke, sedan och UI. Vad är din process? För ytterligare läsning kan du läsa vår artikel om kan distribuerade team förbättra dina startups skalbarhet från länken.