Den här artikeln kommer att visa dig de tio dödliga misstagen du kan göra när du startar ett affiliate-marknadsföringsprogram. Självklart är misstag en viktig del av inlärningsprocessen. Det är svårt att bli expert på någonting, inklusive affiliate-marknadsföring, utan att försöka och misslyckas först.
Men låt oss inse det: Vem vill göra ett misstag om kan undvika det först?
Det är därför jag kommer att lista de 10 bästa misstagen jag har stött på när jag granskade och arbetade med dussintals affiliateprogram. Se vad du bör göra för att förhindra dem och förhoppningsvis undvika att göra några stora nej-nej i ditt program.
1. Att inte sätta tydliga mål och förväntningar tidigt.
Jag har sett många webbplatsägare lansera ett affiliateprogram för att de vill få mer trafik och försäljning. Men utan att sätta upp tydliga mål och nyckelresultat att spåra kommer du inte att kunna mäta framgången.
Dessutom kräver framgångsrika affiliateprogram konstant kommunikation. Det mest kritiska samtalet du kan ha med dina affiliatepartners är dock innan de betjänar någon trafik.
Oavsett om du arbetar med ett nätverk, en byrå eller direkt med partners, se till att du diskuterar och kommer överens om dina förväntningar innan ens ett erbjudande marknadsförs. När förväntningarna är anpassade, etableras förtroende, och din relation kommer att bli starkare för det.
Läs mer: Hur man startar ett affiliate-marknadsföringsprogram [Complete Guide]
2. Lansering utan en tydlig strategi och expertvägledning
Ett uns av förebyggande är värt ett halvt kilo botemedel. Samma sak med strategi och planering: Gör lite nu för att spara dig själv mycket arbete på vägen. Medan du håller på kan du anlita en affiliate-marknadsföringsexpert som vet vad han gör för att hjälpa till att få igång ditt partnermarknadsföringsprogram.
Det tar år att lära sig branschen för affiliatemarknadsföring och särdragen för din nisch. En expert kan få dig igång på rätt fot och dela genvägar längs vägen till framgång.
Det är viktigt att ha en strategi utarbetad innan man marknadsför affiliateprogrammet och samarbetar med affiliates. Att hålla alla partners i linje med din varumärkesidentitet och värderingar är avgörande.
Det är bättre att ha 20 högkvalitativa partners med rätt målgrupp än 300 affiliate-partners som inte är i linje med din varumärkesidentitet eller som introducerar ditt varumärke till fel demografi.
Så kasta inte bara in en oerfaren person för att köra programmet. Det finns så många fördelar som en erfaren affiliate-marknadsförare eller byrå (jag vet, jag är partisk) kan tillföra bordet.
De har rätt kontakter och rätt relationer, vet hur man strukturerar partnerengagemang mer strategiskt och kan växa program snabbare och på ett hälsosammare sätt. De vet också hur man kan utnyttja ytterligare verktyg och data utanför grunderna för att förstå värdet av varje partnerskap.
3. Att gå ut på marknaden med fel provisionsmodell
Som en nykomling på affiliateområdet säger vad du är villig att betala partners för deras tid och hårda arbete mycket om ditt varumärke och ditt perspektiv på partnerskap.
Det betyder inte att du kommer in med skyhöga (och i slutändan olönsamma) affiliate-provisioner. Gör konkurrenskraftig forskning, sätt pålitliga uppdrag och var villig att anpassa sig allt eftersom. I slutändan handlar det om resultaten. Du bör tjäna tillräckligt med pengar och även hålla dina partners nöjda.
Framgångsrika kunder vet sina marginaler, gör konkurrenskraftiga undersökningar och har en tydlig plan för vad de kommer att erbjuda och vad de kan erbjuda privat till VIP-partners.
Jag har sett kunder gå in på marknaden med riktigt höga provisioner, som senare måste minska dem för att förbli lönsamma. Även om det inte var en betydande minskning och verkade minimal, orsakade det mycket frustration för affiliates och påverkade kampanjens resultat. Affiliates pratar också med sina vänner, så rykte är viktigt.
4. Räkna med att resultat dyker upp omedelbart
Affiliatekanalen kräver tid för att vårda och växa som en bra relation. Även om vissa partners kan komma igång med trafik på några dagar, är det inte normen. Om du inte är villig att se ditt program på längre sikt kan du uppleva frustration och besvikelse på kort sikt.
Vissa företag tror att affiliate-marknadsföring är en uppsättning och glöm marknadsföringskanal när det är mycket kreativa förhandlingar. Optimering behövs för att bygga upp denna förvärvskanal.
Så ha tålamod och uthållighet! Framgång kommer inte att ske över en natt, och detta är ett långsiktigt mål, precis som varumärke och SEO. Utbetalningsmodellen är annorlunda, slutmålet är detsamma.
5. Att inte bli seriös med spårning och teknik.
Prestationsmarknadsföring handlar om realtidsdata, optimering och analys. Ett gratis webbanalyskonto och vissa kalkylblad klipper det inte. För att bli framgångsrika kräver affiliate-program specialiserad programvara och verktyg för att spåra, hantera och spela partner.
Läs mer: 18+ kalkylblad för affiliate-marknadsföring för att bli mer effektiva.
Att ställa in dessa och bemästra deras användning är ingen liten bedrift. Det är dock en nödvändighet för alla företag som vill dra nytta av den här kanalens möjligheter.
Brist på noggrant urval av tekniska partners. Varje gång du migrerar ett program kommer du sannolikt att få kortsiktiga störningar med några av dina nyckelaktörer och att förlora långvariga affiliates i processen.
Medan mindre affiliates inte nödvändigtvis räknas mycket när det gäller omedelbar försäljning, gör de ofta en skillnad på lång tid för att skapa efterfrågan.
6. Acceptera alla utgivare som ansöker
I vår guide om hur du marknadsför ditt affiliateprogram har jag visat dig 20 metoder du kan använda för att samla fler affiliates. Men det är kvalitet framför kvantitet för affiliates, influencers och andra marknadsföringspartners. Nästan varje affiliatekanal ser 95 %+ av sina intäkter från sina topp 10 partner.
Även om det är viktigt att diversifiera din portfölj av relationer, kommer du att spendera mycket bortkastad energi på att bygga det största programmet i antal partner.
Även när målet är skala, sök och välj de partnerskap av högsta kvalitet du kan hitta. Varumärkesanpassning, produktmarknadsanpassning och personliga relationer kommer att leda till bättre resultat 99 % av tiden.
Du kan ha tusen publicister i ditt program, men hur många av dem är klickaktiva eller intäktsdrivande?
Mindre är mer när du hittar rätt partner!
Med andra ord: Var kräsen.
7. Ignorera optimering och inkrementalitet
Affiliate-marknadsföring kan hjälpa till att driva fler nya kunder, öka AOV och hjälpa till att driva en betydande mängd trafik.
Affiliatekanalen är ibland undervärderad i organisationer som förväntar sig att den hela tiden ska driva försäljning längst ner i tratten. Men varumärken som spelar det långa spelet och fokuserar på att bygga solida relationer ser till slut att dessa optimeringar lönar sig.
När du exakt förstår vilka handlingar som leder till resultat blir vägen till framgång uppenbar. Allt du behöver göra är att ta det.
8. Att låta alltför höga avgifter och kostnader läggas ihop.
Det verkar som en no-brainer, eller hur? Ändå undrar många nybörjare i affiliateprogram var de gick fel när de ser räkningarna rulla in. Återkommande avgifter, som månatlig tillgång till en partnermarknad eller avgifter baserade på en procentandel av varje utbetalning, läggs snabbt ihop.
Undvik onödiga kostnader genom att använda affiliate-programvara med SaaS-baserad prissättning och lägga till extrafunktioner (som nätverkspartners eller byråtjänster) endast efter behov.
Läs mer: Hur man hanterar ekonomin bakom ett företag [Ultimate Guide]
9. Övervakar inte för bedrägeri och efterlevnad.
De säger att ett dåligt äpple förstör fatet. Du kan säga samma sak om partnermarknadsföring — En dålig skådespelare kan bryta ditt program. Medan de flesta affiliates du arbetar med kommer att visa sig trovärdiga, är det hänsynslöst att anta att det alltid är fallet.
Övervakning av bedrägerier för affiliatemarknadsföring skyddar dina investeringar. Att se till att partners följer dina policyer och regler skyddar ditt rykte.
För att på bästa sätt stävja framtida bedrägerier från början, se till att du har en solid grund i ditt programavtal som anger verksamhetsreglerna med ditt företag.
Ett avtal om affiliate-marknadsföringsprogram bör innehålla allt från regler om betald sökning, kupongkampanj, e-post, marknadsföring i sociala medier, et cetera. Se också till att ha skäl för återföring av provision och/eller programavslut.
Läs mer: 8 måste-ha-klausuler i ditt affiliate-programavtal
Sedan, när programmet är live, håll noga koll på din rapportering för att upptäcka eventuella avvikelser i trafiken eller försäljningstoppar. Om det ser för bra ut för att vara sant så är det troligen det. Affiliate-omvandlingar och trender bör spegla vad du vanligtvis ser för webbplatsen överlag.
Du bör undersöka allt utöver det vanliga ytterligare.
Läs mer: Affiliate Marketing Bedrägeri Röda flaggor, typer och skydd [Complete Guide]
10. Att glömma att partnerskap är en dubbelriktad gata.
Det viktigaste att komma ihåg i partnermarknadsföring är den gyllene regeln: Behandla andra som du vill bli behandlad.
Sätt dig själv i dina potentiella affiliates: Vad kommer att göra dem framgångsrika? Du kommer sannolikt att göra ditt affiliateprogram till en hit om du objektivt kan svara på den här frågan.
Affiliates arbetar för att försörja sig genom att hjälpa ditt företag med vinst. Ge dina medmarknadsförare den respekt de förtjänar, så kommer de till överväldigande grad att returnera det i natura.
Det är det fina med prestationspartnerskap – de är ömsesidigt fördelaktiga. När en person vinner vinner alla.
Jag ser många företag närma sig partnerskapssamtal med ego. Att bygga relationer med förlag är en konst och kräver ömsesidig respekt och en vilja att hitta sätt att göra engagemanget fördelaktigt för alla, inklusive förlaget.
Slutsats
Och där har du dem: De 10 bästa misstagen när du startar ett affiliateprogram. Tyvärr kan vart och ett av dessa misstag kosta ditt företag mycket i vinst och trovärdighet.
Låt oss sammanfatta de 10 bästa misstagen för att se till att du känner till dem för att förhindra att de inträffar.
- Att inte sätta upp mål och förväntningar tidigt.
- Lansering utan en tydlig strategi och expertvägledning.
- Går ut på marknaden med fel provisionsmodell.
- Räkna med att resultat dyker upp omedelbart.
- Inte seriös med spårning och teknik.
- Acceptera alla utgivare som ansöker.
- Ignorera optimering och inkrementalitet.
- Låter alltför höga avgifter och kostnader läggas ihop.
- Övervakar inte för bedrägeri och efterlevnad.
- Att glömma att partnerskap är en dubbelriktad gata.
Innan du stänger bör du förstå att du snabbt kan åtgärda dessa affiliate-marknadsföringsmisstag om nödvändiga åtgärder vidtas. Så det spelar ingen roll situationen; om du planerar att starta ett affiliateprogram eller om du redan kör ett så kan du anlita en expert på affiliatemarknadsföring som hjälper dig att granska ditt program och identifiera problemen.