Om det finns någon högtidsdag vars gravitation fortsätter att förvärras mer och mer för varje år som går, så är det internationella kvinnodagen. Mitt i att nå svindlande höjder av framgång på nästan alla tänkbara områden, som ett lopp, har vi lämnat fruktansvärt mycket att önska när det gäller att förespråka och utöva jämställdhet och inkludering. Det är 2023. Det räcker med att säga att ditt varumärke inte förespråkar orsaken till jämställdhet mellan könen via sitt värdesystem, du hamnar fruktansvärt efter den globala diskursen, en som är viktig i alla fall.
Internationella kvinnodagen, som uppmärksammas den 8 mars årligen, syftar till att stärka den dialog vi borde ha kring kvinnorättsrörelsen. I processen ger det företag möjlighet att delta i detta extremt viktiga samtal och använda sin plattform för att påverka till det bättre. Kvinnodagskampanjer låter dig alltså inte bara uttrycka din solidaritet med ämnet utan ger dig också en chans att locka nya likasinnade kunder ombord på din vagn. Undrar du vad som krävs för att skapa en engagerande e-postkampanj på kvinnodagen? Vi har dig täckt. I den här artikeln delar vi med oss av en lista med fantastiska e-postinspirationer på kvinnodagen för att få dina kreativa juicer att flöda. Är du redo att skanna igenom ett rikt utbud av responsiva mallar för e-postmarknadsföring? Dyk direkt in!
1. GLAMGLOW
Det första med GLAMGLOWs e-postmeddelande som kommer att fånga ditt öga är dess mycket övertygande rubrik – enkel men ändå precis rätt passform för tillfället i fråga, eller hur? Det här e-postmeddelandet är också en idealisk fallstudie för att förstå hur ett företag kan koppla ihop sitt utbud med det aktuella evenemanget; egenvård för bemyndigade kvinnor; det är lika övertygande som någon annan, håller du med? Varje produkt i e-postmeddelandet åtföljs av en tydlig beskrivning som talar om för läsaren vad de vill veta för att lägga till den i sina kundvagnar. Att göra prissättningen för produkterna transparent i själva e-postmeddelandet är dessutom ett ganska bra drag, enligt min mening; det påskyndar kundens beslutsprocess.
GLAMGLOWs varumärkespersonlighet kan märkas starkt i e-postdesignen, tack vare färgpaletten, den distinkta tonen i kopian och, naturligtvis, det visuella i produkterna som peppras genomgående. Detta är något som alla företag bör prioritera när de utformar anpassade e-postmallar. E-postsidfoten utvecklar villkoren för erbjudandet med avsikten att ge läsarna all den tydlighet de behöver.
2. Vältränad
I det nuvarande klimatet betraktas företag inte längre som kommersiella enheter; förutom att sälja sina tjänster, förväntas de också väga in kritiska diskurser som är vanliga i den miljö där de verkar. En titt på Buffs e-post här kommer att berätta att de är helt medvetna om detta. Deras avsikter är tydliga – att med eftertryck förespråka kvinnors rättigheter och uppmuntra sina prenumeranter att göra detsamma. Collaget, som består av flera av Buffs prenumeranter i solidaritet med krigsropet inskrivet i mitten, är utan tvekan livlinan i detta e-postmeddelande.
Genom att välja att prioritera tydlighet i sina meddelanden, har Buff endast inkluderat 2 CTAs i e-postmeddelandet – den ena bjuder in läsarna att gå med i deras rörelse och den andra uppmuntrar dem att kolla in deras damkollektion. Länken ”Visa i webbläsare” högst upp och länken ”Hjälpcenter” längst ner syns tydligt i e-postmeddelandet.
3. aveny
Att inkludera användargenererat innehåll i dina kampanjer, som avenue har gjort här, är inte bara ett utmärkt sätt att stärka relationerna med din befintliga prenumerantbas utan också ett mycket potent sätt att nå nya. När du blir presenterad av de varumärken du älskar, ger det dig ett incitament att sprida budskapet om det med dina nära och kära, eller hur?
Låt oss nu komma till designaspekterna av e-postmeddelandet. Rubriken innehåller länkar till de olika kategorierna av produkter som varumärket har att erbjuda. En viktig detalj – fraktpriset – har animerats så att läsarna inte ska tappa den ur sikte. Layouten är skräpfri, tack vare den skickliga användningen av vitt utrymme. Slutligen innehåller e-postmeddelandet en inbäddad videoönskemål som, som vi alla vet, är ett bra sätt att driva engagemang.
4. Fiorucci
Personligen har jag alltid varit ett stort fan av mejl som har underbara hjältebilder, ungefär som den här från Fiorucci. Varför jag är så förtjust i dem är för att de ger mig en mycket solid anledning att hålla mig engagerad i e-postmeddelandet, direkt från det ögonblick jag öppnar det. Jag är säker på att många av er delar denna känsla med mig. När vi scrollar ner till kroppen får vi veta om Fioruccis initiativ för att markera tillfället, förmedlat ganska skarpt och med full tydlighet. Längst ner i mejlet är alla viktiga länkar snyggt placerade bredvid varandra för läsarens bekvämlighet. Länken för att avsluta prenumerationen, liksom ikonerna för sociala medier, är också tydligt markerade.
5. I DAGAR
Att skapa dina e-postmeddelanden i en layout med en kolumn hjälper till att göra din e-post mobil responsiv och tillgänglig, vilket gör att du kan undvika problem, som överlappande bilder, skiftande kolumner och överfull text, som är vanliga för layouter med flera kolumner. Men i detta tillvägagångssätt kämpar designers ibland för att tydligt avgränsa de olika delarna av e-postmeddelandet. Om du är i liknande vatten, låt detta e-postmeddelande från FOR DAYS vägleda dig. De har använt ett av de enklaste men ändå effektiva tricken i boken för att bekämpa detta problem – med olika färgade bakgrunder för olika avsnitt. Lägg märke till hur färgen på CTA-knapparna ändras på motsvarande sätt, vilket säkerställer att deras synlighet aldrig äventyras.
Jag gillar verkligen sättet som varumärkets USP har markerats i e-postfoten, med hjälp av ikoner. Att använda visuella ledtrådar ökar sannolikheten för att läsarna behåller budskapet du har kommunicerat till dem.
6. Tula
Ett av de bästa sätten att uttrycka sin solidaritet med en viss rörelse är att sätta strålkastarljuset på de åtgärder man själv vidtar för att påverka den förändring man strävar efter att åstadkomma. Det är just detta tillvägagångssätt som Tula har tagit över detta mejl. Vittnesmål från teammedlemmar, tillsammans med deras fotografier (alltid viktigt för att skapa en personlig kontakt), utgör huvudinnehållet i detta e-postmeddelande.
Medan färgschemat cementerar varumärkesidentiteten, förhindrar användningen av vitt utrymme att e-postmeddelandet blir visuellt krävande trots att det är lite tungt på innehåll. Tydliga, högupplösta bilder av produkterna används, och de åtföljs av inte bara deras priser utan även användarbetyg, en utmärkt touch för att skapa transparens. Sidfoten delar med läsarna e-postadressen som de kan använda för att komma i kontakt med varumärket, tillsammans med avregistrering och visning i webbläsarlänkar.
7. Bonia
Genom att lägga till en GIF till din hjältesektion, som Bonia har gjort här, får du en bra chans att hålla läsarnas ögon öppna på din e-post. Detta e-postmeddelande utmärker sig också för sitt idealiska bild-till-textförhållande; samtidigt som det är engagerande för användarna, är det inte så överdrivet att det irriterar spamfiltren hos ESP:er. Mottot Bonias stöd för tillfället läggs till högst upp, vilket säkerställer att läsarna förstår varumärkets avsikter så fort de öppnar e-postmeddelandet. I sidfoten, tillsammans med de vanliga sociala medier-knapparna och länken för att avbryta prenumeration, har en lokalisera butikslänken också tillhandahållits för abonnentens bekvämlighet.
8. Samtala
Om du lanserar en speciell produktlinje för kvinnodagen, innehåller detta e-postmeddelande från Converse allt du behöver veta om hur du kan sätta fokus på det. Vid varje tidpunkt i detta e-postmeddelande har stor visuell tonvikt lagts på produkten, vilket gör det ganska utmanande för dig att se förbi den. Olika färgscheman har använts för att avgränsa olika avsnitt, vilket gör navigeringen enkel för läsarna. CTA-knapparna har gjorts för att kontrastera tillräckligt med bakgrunden i hela e-postmeddelandet i ett försök att maximera deras synlighet.
9. ROTERA
Det här e-postmeddelandet från REVOLVE fungerar som en mästarklass för att ställa ut dina erbjudanden. Varje produktkategori i e-postmeddelandet åtföljs av en elegant beskrivning och, ännu viktigare, med flera visuella poster (alla lika fantastiska, måste jag säga) för att ge läsarna en fullständig förståelse för vad nämnda kategori innebär. Jag menar, varför prata om vad du har i beredskap när du bara kan visa det och golva din publik istället?
Eftersom e-postmeddelandet är tungt på bilder är det extremt engagerande och använder texter minimalt och mycket smart för att få fram den viktigaste informationen. För att göra e-posten kundcentrerad har två länkar lagts till i sidfoten – en länk för uppdateringspreferenser som gör det möjligt för prenumeranter att specificera hur ofta de tar emot e-postmeddelanden, och en annan som uppmanar dem att komma med förslag angående e-postinnehåll.
10. Buhu
Boohoo gör sin pitch i själva hjältesektionen och fortsätter med att konsolidera den i de efterföljande bilderna av dess förtrollande samling. Layouten är extremt snygg, nästan efterliknar den hos en modetidning, som naturligtvis är väldigt on-brand för Boohoo. Varje produktkategori har 2 CTA:er, en som tillkännager sitt utgångspris och en annan som uppmuntrar läsaren att lägga till den i sina kundvagnar. Vyn i webbläsaren och länkar för att avsluta prenumerationen har lagts till högst upp, vilket gör att vissa läsare kan upptäcka dem utan att möta några svårigheter.
Slår ihop det
Vi hoppas att inspirationen som delas ovan har gjort att du bubblar av en uppsjö av idéer. Allt som återstår nu är att sätta dessa idéer i verket och ge upphov till showstoppande e-postkampanjer på kvinnodagen som hyllar kvinnor precis som de förtjänar att vara.