Majoriteten av CMOs världen över tycker att det är en bra praxis att lägga om sina marknadsföringsprocesser eftersom marknadsföringslandskapet ständigt förändras, och för att ligga före kurvan måste du fortsätta att uppgradera. I den här bloggen har vi listat 10 avancerade marknadsföringspunkter som hjälper dig att optimera, effektivisera, pivotera och höja din marknadsföring online. Intressant nog har bästa WordPress-värdpraxis och kundupplevelse också gjort en lista.
1. Köparens persona
Även om att skapa en köparpersona är det vanligaste du gör i början av kampanjerna – är det avgörande att ge den en titt över flera stadier av din marknadsföring online. Mer så, om ditt företag har sett någon av följande förändringar:
- Introducerade nya produkter eller tjänster
- Ändrade de befintliga
- Skalat ditt företag (antingen upp eller ner)
Du kan genomföra forskning, undersökningar och intervjuer; titta på din kundfeedback och kundnöjdhetsmått för att hjälpa dig skapa en mer exakt köparpersona för framtiden.
2. Granska dina KPI:er för 2021
I företag finns inte det du inte kan se. För att höja din onlinemarknadsföring 2022 är det viktigt att se hur du gjorde det senaste året, vilket kommer att hjälpa dig att pivotera, optimera eller lägga om strategier när det behövs.
- Omvandlingsfrekvenser: hur många människor konverterar från besökare till kunder?
- Kund lojalitet: räkna dina återkommande kunder.
- Räckvidd och engagemang i sociala medier: hur många gilla-markeringar, kommentarer, prenumeranter etc.?
- Byggande av inkommande länkar: hur många personer länkar till din webbplats?
Verktyg för att spåra dina senaste års KPI:er:
Google Analytics: se alla viktiga nyckeltal som avvisningsfrekvens och trafik på ett ställe
Twitter Analytics: för att spåra människors engagemang där
Social grodd: ett verktyg för att möjliggöra sociala medier och socialt lyssnande (mer om detta senare)
Ahrefs och Semrush: mäta inkommande länkar
Funnelytics: för att visualisera prestandan på dina kundresor
Hotjar: Datadrivna användarinsikter och mer
3. Verktyg för socialt lyssnande
Att lyssna på sociala medier är viktigt eftersom det ger direkta fönster till vad din kund tycker om ditt företag på marknivå.
Det är också något du behöver göra ständigt då kundernas förväntningar på din verksamhet och hur de känner om din verksamhet är dynamiska.
Dessutom analyserar dessa verktyg alla omnämnanden av ditt varumärke i form av kommentarer, taggar etc och talar om för dig om de är positiva, negativa eller neutrala – vilket ger dig mycket värdefulla insikter för att skräddarsy din marknadsföring online.
Här är några bra lyssningsverktyg för sociala medier:
4. Automatisering
Visste du att 63 % av företagen som använder marknadsföringsautomation överträffade konkurrenterna? (Moosend)
Automatisering inom digital marknadsföring kan hjälpa dig:
- Minska mänskliga fel och eftersläpningar
- Tar bort enkla, högfrekventa uppgifter från dina medarbetare och frigör dem för komplexa uppgifter
- Gör kunderna nöjda
Dessutom finns här sätt att automatisera onlinemarknadsföringsprocesser:
- Sociala media: Buffer och HootSuite hjälper dig att automatiskt lägga upp på sociala medier efter att du har schemalagt inläggen.
- Biljettprogramvara: Zendesk hjälper dig att skicka biljetter efter att en kund eller besökare har kontaktat dig, vilket minskar FRT.
- Konversationschattbotar: Många Chattar och Tidio använda AI och ML för att svara på kunders och besökares grundläggande vanliga frågor.
- E-postmeddelanden: Mailchimp hjälper dig att skicka automatiska och personliga e-postmeddelanden.
5. Titta på trender
Att titta på trender hjälper dig att hålla dig uppdaterad med allt som händer inom marknadsföring online. Så här gör du:
- Följ bloggar som hjälper dig att hålla dig uppdaterad med de senaste insikterna om digital marknadsföring. Några exempel är här och här.
- Bli en del av LinkedIn-grupper om digital marknadsföring.
- Se vad dina kamrater och branschledare gör.
6. Personifiera
Kunder längtar efter en personlig upplevelse. Här är några siffror som stödjer det.
71 % av konsumenterna blir frustrerade när en shoppingupplevelse är opersonlig. (Segmentet)
80 % av konsumenterna är mer benägna att göra ett köp från ett varumärke som ger personliga upplevelser. (Epsilon)
80 % av de frekventa shoppare handlar bara med varumärken som anpassar upplevelsen. (SmarterHQ)
Några tips för personlig marknadsföring online:
- Samla in och utnyttja kunddata
- Gör konversationer mänskliga även när de är online via livechatt
- Skicka personliga e-postmeddelanden och sms
- Skicka speciella kuponger och rabatterbjudanden (särskilt på födelsedagar)
7. Förnya webbplatsen
Målet med alla digitala marknadsföringsinsatser är att få kunder till vår webbplats och konvertera dem. Därför är det viktigt att hålla webbplatser uppdaterade när det gäller hastighet, estetik och till och med säkerhet.
Här är till exempel några sätt att:
Förbättra hosting: gör webbplatser snabba och säkra. Så här väljer du bästa värd för WordPress webbplatser.
Attraktiva målsidor och uppmaningar: detta hjälper direkt till att generera potentiella kunder.
Övergripande varumärke: Logaster, ett varumärkesbyggande företag, erbjuder lösningar från företag namngenerering till visitkortsdesigners och erbjuder ett brett utbud av digitala varumärkesverktyg.
8. Fokusera på CX
Ju bättre dina kunder, desto bättre avkastning på investeringen. Så få kunderna att må bra under hela resan, från att få kontakt med dem via livechatt till att skicka dem personliga erbjudanden och rikta in dem med skräddarsydda marknadsföringsbudskap.
9. Optimera för röst
Ha en lista med konversationssökord som potentiella kunder kan använda för att söka efter ditt företag. Om du lägger till dessa i ditt innehåll på plats kan det hjälpa det att bli konverserande och även göra röstsökningssökord upptäckbara. Förhoppningsvis detta video- av Neil Patel, världens främsta digitala marknadsförare, hjälper dig att optimera för röst och höja din onlinemarknadsföringsstrategi.
10. Undersök dina konkurrenter
Det första du ska göra för att optimera digital marknadsföring är att se vad dina konkurrenter gör för att öka sin närvaro online.
Så här gör du en snabb konkurrensanalys:
- Ahrefsför att känna till tävlingens rankning av sökresultat
- SEMrushför insikter om deras betalda annonser
- Georankerför att undersöka dina konkurrenters lokala katalogprofiler
Så för att se deras e-postmarknadsföringskampanjer loggar du bara in på en. Vi garanterar att detta kommer att ge mycket värdefulla insikter.
Skål för fler ROIs
Det är lätt att höja din marknadsföring online. Så vi hoppas att den här artikeln ger dig praktiska insikter som du kan ta till dina skrivbord och börja få avkastningen på dina digitala marknadsföringskampanjer som du alltid har önskat.