Förr i tiden besökte medlemmar av säljteam företag utan att först boka tid. Dessa besök var ”kalla kalla”.
Idag är en kall e-postkampanj en del av att göra affärer. Om du gör det rätt, med ett fantastiskt kallt e-postverktyg, kan resultatet snabbt gå från kallt till varmt.
Vad är kalla e-postmeddelanden?
Företag lanserar en e-postkampanj som en försäljningsuppsökande som riktar sig till nya kunder. Genom att använda programvara går de kalla e-postkampanjerna till troliga kunders inkorgar.
Vad är Cold Email Software?
Kall e-postprogram utvecklar en lista med e-postadresser och skickar ett meddelande till varje adress. Företagsägaren kan skriva meddelandet.
Dessa e-postmeddelanden kan vara uppföljningar av senaste köp eller webbplatsbesök. Eller så kan de vara källor från en lista. Det kalla e-postmeddelandet skickas till en specifik målgrupp, som består av troliga kunder.
Det bästa kalla e-postverktyget får dessa e-postmeddelanden i inkorgar. Vissa kalla e-postmeddelanden går till en skräppostmapp, men låt oss inse det – de flesta av oss kontrollerar den mappen för att se till att vi inte missar något.
Hur man väljer det bästa verktyget för kall e-post för ditt företag
Det finns ett antal kalla e-postverktyg tillgängliga. Nästan alla kalla e-postverktyg har en gratis provperiod. Att dra nytta av en kostnadsfri provperiod är ett bra sätt att prova detta marknadsföringsverktyg.
De har ett ganska brett prisintervall, baserat på antalet e-postmeddelanden som kommer att skickas och baserat på specifika funktioner.
Vi kommer att lista specifika funktioner för vart och ett av de 10 mjukvaruföretagen vi har valt.
Nyckelfunktioner i kalla e-postkampanjer
Vi kommer att lista specifika funktioner för vart och ett av de 10 alternativen vi har valt. Här är de viktigaste sakerna att tänka på:
Rikta in dig på rätt målgrupp och hamna i den primära inkorgen.
Tidpunkt – Skicka under arbetstid
Uppföljningar – Se till att ditt första e-postmeddelande har en uppföljning, ett svar eller ett ”inget svar”.
Säkerhet – Som avsändare, se till att din information är skyddad.
Automation – Kampanjer kan tidsinställas för vissa säsonger eller toppförsäljningstider.
10 bästa mjukvarualternativen för kalla e-postmeddelanden
Att skicka kallt e-postmeddelande som ett marknadsföringsverktyg kan ha varit något du inte hade tänkt på.
Här är några saker att tänka på:
Ett genomsnittligt svar är 1%. Det låter inte så mycket. Men om du har en bra mjukvara för kall e-postmarknadsföring varierar svaren från 5 % till 20 %.
Enligt uppskattningar får du tillbaka 44 USD för varje $1 du spenderar på kall outreach.
1. MailChimp
Det finns massor av val inom de olika planerna som erbjuds av MailChimp.
Nyckelfunktioner: Transaktionell e-post, förbyggda automatiska uppföljningar, anpassade utlösare för svar, personliga anpassade e-postmallar och optimerad timing för sändning.
Prissättning: Spänner från $17 för 500 kontakter till $299 för 10 000 kontakter.
2. Klaviyo
Klaviyo erbjuder flerkanaliga kalla kontakter (text- och e-postkampanjer).
Nyckelfunktioner: kalla kampanjer för text och e-post, automatisk uppföljning av e-postmeddelanden och e-postspårning, förbyggda mallar för e-postinnehåll, en instrumentpanel för dataanalys och detaljerade rapporter.
Pris: 30 USD per 1 000 e-postmeddelanden, 40 USD för 1 000 sms.
3. Svara
Svar använder kontaktinformation som tillhandahålls av ditt företag eller från andra verktyg för att skapa din e-postlista med hjälp av e-postkoppling.
Nyckelfunktioner: flera kanaler, spårar framsteg, analyserar svar, stödjer flera användare och kan importera kontaktinformation från källor som LinkedIn försäljningsnavigator.
Pris: $70 för obegränsade kontakter för upp till 3 användare.
4. Uppsökande
Outreach förlitar sig på ett peer-to-peer-nätverk av användare för att skicka personliga kalla e-postmeddelanden.
Funktioner: personliga e-postmeddelanden, peer-to-peer-e-postnätverk, automatiska svar och e-postspårning, spårningsverktyg för att integrera din data (som e-postkoppling) och överkomliga priser.
Pris: $29 månad för obegränsat antal e-postmeddelanden.
5. SmartReach
Detta mjukvaruföretag är känt för överlägsen kundsupport för din e-postkampanj. SmartReach rekommenderas för nya till kalla e-postmeddelanden som en plattform för försäljningsengagemang.
Funktioner: Bra kundsupport, kontobaserad försäljningsproduktivitet, svarsautomatiseringsverktyg inkluderar automatiska stopp, e-post levererad inom kundens arbetsdagstid baserat på tidszon och fokus på e-postleverans.
Pris: $59 för obegränsade e-postmeddelanden.
Läs mer: kall e-postmall
6. Hastighet
Precis som det låter har Velocity enkel och snabb kontoinställning.
Funktioner: Släpp e-postmallbyggare, e-postvalidering, dedikerad kontoperson för att hantera kalla e-postkampanjer för kundkonton, onlinesupport och hantering av e-postlistor inklusive en e-postsammanfogningsfunktion.
Pris: 125 USD för 100 000.
7. Hackspett
Precis som det låter, hackspett tar bort hinder för framgång i kalla uppsökande kampanjer, vilket hjälper dig att nå potentiella kunder.
Funktioner: Unik algoritm för att förbättra leveransbarheten, automatiska kampanjrapporter, separat databas för varje företag, fokus på B2B-länkbyggnad och bygger avsändarens rykte hos e-postleverantörer.
Pris: $39 för att skicka upp till 50 per dag.
8. Mailgun
Mailgun har en unik ”burst”-kapacitet för en hårdslående kall uppsökande kampanj.
Funktioner: Verifierar e-postadresser, verktyg ökar effektiv leverans, ”mailjet”-funktion för snabbrörliga kampanjer, skursändning för massutskick (upp till 15 miljoner per timme) och leveranskontroller.
Pris: 35 USD per användarmånad för 50 000.
9. MailClickConvert
Personliga e-postkampanjer är i fokus för MailClickConvert. Du kan skapa personliga kampanjer med hjälp av dess kalla e-postmall.
Funktioner: Välj den utgående domänen, djupgående rapportering om e-postmarknadsföringskampanjer, e-postpersonalisering inklusive personliga bilder, försäljningsautomatiseringsverktyg för att schemalägga efter datum och tid, och ”rensning” av e-postlistor för att förbättra leveransbarheten.
Pris: 199 USD per användarmånad för 100 000 e-postmeddelanden.
10. Ständig kontakt
Du får tillgång till de flesta kalla e-postverktyg med ConstantContact.
Funktioner: Obegränsade e-postmallar, kundsupport, verktyg för tillväxt av kundlistor som hjälper dig att skapa en uppsökande kampanj, sociala inlägg och obegränsad sändning (inklusive uppföljande e-post) till kalla e-postprospekter.
Pris: $9,99 per månad, obegränsat.
Läs mer: kall e-post
Hur man skickar ett kallt e-postmeddelande
Lär ditt säljteam hur man använder ett e-postautomatiseringsverktyg.
- Välj ett avsändarnamn och lägg till ”från” ditt företagsnamn.
- Fyll i ämnesraden.
- Använd en allmän hälsning (inga kön) som Hej eller Hej.
- Håll e-postmeddelandet kort och professionellt.
- Se till att inkludera en Opt Out-knapp eller en Avsluta prenumeration-länk.
Vilken är den bästa mjukvaran för kall e-post?
Vårt val är MailChimp. Vi valde MailChimp på grund av dess myriad av val inom planerna, vilket gör att du kan anpassa typerna och antalet försäljningsmail som du skickar när du skapar uppsökande kampanjer. Vi gillar också anpassade utlösare och transaktionsmail, som låter dig följa upp kontakter.
Hur automatiserar jag kall post?
Automatisering är en standardfunktion i ett kallt e-postmarknadsföringsverktyg. Det låter dig tajma dina kampanjer.
När du väl har valt en mjukvaruleverantör kan du välja datum och tider för dina kampanjer.
Bild: Depositphotos